SEJUMLAH 65 juta tontonan di YouTube, muzik video "Kemarin" milik band popular Indonesia, Seventeen melakar fenomena tersendiri pasca tragedi tsunami di Banten pada Disember 2018.

Menggunakan judul sama, "Kemarin", filem dokudrama band Seventeen itu kini sudah siap untuk ditayangkan di Malaysia!

Kemarin merupakan filem dokudrama arahan Upie Guava menceritakan kejadian tsunami Banten pada 22 Disember 2018 yang telah mengorbankan beratus nyawa.

Mengimbas semula ketika kejadian, band Seventeen sedang membuat persembahan di atas panggung membelakangi pantai di daerah Tanjung Lesung.

Tragedi itu telah meragut nyawa anggota band Seventeen iaitu Herman (gitaris), Bani (bassist), Andi (drummer), Oki (roadman), Ujang (juruteknik bass) dan Dylan (isteri Ifan, vokalis Seventeen).

Ia juga disifatkan duka yang mendalam bagi keluarga besar Tujuh Belas dan keluarga masing-masing.

Bahkan, tiada acara hebat untuk merayakan ulang tahun Seventeen yang ke-20 pada Januari 2019.

Filem ini akan menceritakan proses perjuangan, persahabatan, kejayaan, konflik dan acara yang pupus.



Video rakaman dari tahun 2003 hingga video ketika dibadai tsunami disusunkan dengan sangat baik dalam format dokudrama.

Ada juga beberapa video eksklusif ditayangkan dalam filem ini dari kamera Andi (drummer), kamera yang secara langsung ditemui oleh vendor sistem bunyi di acara tersebut dan kamera yang merakam aktiviti Seventeen sebelum tsunami menghentam panggung.

"Kemarin" diterbitkan oleh Mahakarya Pictures dengan kerjasama Mahaka Media.

Filem itu diedarkan oleh Horizon Film Entertainment dan bekerjasama untuk mempromosikan bersama Cineplus Asia di Malaysia.

Untuk rekod, "Kemarin" telah memenangi anugerah di Piala Maya 2020, Indonesia dalam kategori Lagu Tema Terbaik untuk lagu "Kemarin" nyanyian Ifan Seventeen.

Filem itu juga telah tercalon dalam kategori Filem Dokumentari Panjang Terbaik untuk Festival Filem Indonesia 2021 yang akan berlangsung pada November ini.

Bukan itu sahaja, filem "Kemarin" turut menyertai "Official Selection in the Tokyo lift of Film Festival 2021" dengan tajuk berbahasa Inggeris "Tsunami Killed My Bandmates".


Filem ini akan mula ditayangkan di pawagam rumah anda di saluran Astro First bermula 21 Oktober ini.

Untuk melanggan sila ke saluran 480 atau anda juga boleh strim di Astro Go atau On Demand. Dengan hanya RM15, anda boleh menonton selama 48 jam secara berulang-ulang.


*Artikel asal di Gempak