KUALA LUMPUR: Filem Malbatt: Misi Bakara bakal mengangkat perjuangan kisah wira negara sekali gus mengangkat inspirasi penonton akan mula ditayang di seluruh pawagam bermula 24 Ogos ini.

Pengarah merangkap producer filem itu, Adrian Teh memberitahu, besar harapannya agar penonton menghargai pengorbanan dan pahit jerih anggota keselamatan dalam memastikan negara sentiasa berada dalam keadaan aman.

"Untuk mengarah filem ini dan tayangan pula diadakan sempena bulan Kemerdekaan, ia merupakan salah satu strategi untuk memupuk semangat kebangsaan dan patriotik dalam kalangan rakyat.

"To call them that we as Malaysian, we are small country tapi we are proud of ourself. Benda ini sangat penting," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis pelancaran filem Malbatt: Misi Bakara di GSC, Mid Valley pada Selasa.

pelakon Adlin Aman Ramli yang membawa watak Kolonel Rahman meletakkan harapan tinggi agar kutipan filem ini meraih lebih RM60 juta di pawagam.

Dalam pada itu, pelakon Adlin Aman Ramli yang membawa watak Kolonel Rahman meletakkan harapan tinggi agar kutipan filem itu meraih lebih RM60 juta di pawagam.

"Secara kasar kos perbelanjaan melebihi RM20 juta, kalau kita bercakap ratio kutipan tiket daripada seorang produser dan dibahagikan dengan pawagam, saya rasa kutipan tidak harus kurang daripada RM60 juta.

"Pada saya, mungkin Adrian dan penaja ada sasaran yang lain. Tetapi saya rasa dia tidak boleh kurang daripada itu kerana kita ada trend sebelum ini, Mat Kilau mencapai kutipan itu. Sama ada kita berada dalam lingkungan puluh juta, RM80 juta ke atas sudah cukup baik," katanya.

Malbatt Misi Bakara dipersembahkan Tentera Darat Malaysia bersama enam syarikat penerbitan gergasi iaitu Berjaya Pictures, Act 2 Pictures, Fast Bikes, Aurum Investments Limited, Golden Screen Cinemas dan Astro Shaw.

Filem itu merupakan kisah benar mengenai operasi membantu menyelamatkan tentera Amerika Syarikat yang terperangkap di dalam perang saudara di Somalia yang juga pernah diketengahkan di dalam filem Hollywood, Black Hawk Down.