KUALA LUMPUR:Pada 11 Januari depan, usia penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza bakal berusia 42 tahun dan usia kehamilannya pula akan memasuki enam bulan.

Untuk menimang cahaya mata kedua pada usia berkenaan, buah hati kesayangan Malaysia itu mengakui,  perkara tersebut agak mencabar kerana beliau sering kepenatan.

Bahkan, jelas penyanyi itu, emosinya juga mudah tersentuh lebih-lebih lagi ketika membaca hantaran-hantaran di media sosial yang menceritakan soal kemanusiaan, kesulitan hidup masyarakat serta cerita-cerita sedih lain.

“Saya mudah penat, emosi saya sangat mudah terusik. Ada ketika saya cepat menangis bila membaca cerita-cerita sedih di media sosial,” kata Siti Nurhaliza dalam sidang media sempena pelancaran produk BeauSiti X Wonderlab menerusi aplikasi maya pada Selasa.

BACA: "Ya, saya hamil anak kedua, kandungan berusia empat bulan" - Siti Nurhaliza

Dalam sidang media sama, isteri kepada usahawan Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa itu mengumumkan kehamilan keduanya sudah memasuki usia empat bulan setengah.

Pengumuman itu sekali gus menjawab pertanyaan peminat dan media susulan banyak spekulasi yang diperkatakan sejak beberapa bulan lalu.

Dikurniakan rezeki untuk hamil kali kedua ketika dunia dilanda wabak COVID-19 diakui Siti Nurhaliza, membuatkan beliau sangat berhati-hati kerana menyedari wanita hamil sepertinya juga berisiko tinggi untuk dijangkiti pandemik berkenaan.

Sehubungan itu, beliau mengambil kesempatan memberi tumpuan pada kandungan dengan berehat di rumah serta menolak untuk menghadiri pelbagai undangan sebaik disahkan hamil.

“Saya sangat berjaga-jaga. Bahkan, jarang sekali keluar rumah kecuali ketika keadaan benar-benar memerlukan kehadiran saya seperti acara hari ini. Selebihnya, saya di rumah bersama keluarga,” kata Siti Nurhaliza yang juga seorang usahawan.

Ditanya mengenai reaksi anak sulungnya, Siti Aafiyah apabila dimaklumkan bakal menimang adik, Siti Nurhaliza berkata, puterinya yang berusia dua tahun itu amat teruja sekalipun pada awalnya dia seperti tidak memahami apa yang diceritakan kepadanya.

Kata Siti Nurhaliza, selepas sering berkongsi kisah mengenai kehadiran ahli keluarga baharu, Siti Aafiyah semakin memahami dan mula mengambil berat.

“Dia sering memeluk saya dan mencium perut bertanyakan bila adiknya akan ‘keluar’ (lahir). Gelagatnya sangat mencuit hati kami sekeluarga,” ujar penghibur kelahiran Kampung Awah, Kuala Lipis itu.

Seperti mana Siti Aafiyah yang lahir menerusi rawatan kesuburan in-vitro (IVF), kehamilan kedua ini juga, kata Siti Nurhaliza, juga menggunakan kaedah yang sama.

BACA: Siti Nurhaliza imbas kenangan mengandungkan Siti Aafiyah

BACA: 'Apa perasaan Siti Aafiyah jadi anak Siti Nurhaliza?'

BACA: 
Siti Aafiyah bayi paling popular ketika ini