NEW DELHI: Menteri Dalam Negeri India, Narottam Mishra menggesa aktor Bollywood terkenal, Aamir Khan untuk tidak lagi berlakon dalam iklan yang menyentuh sentimen agama.

Memetik laporan BBC, iklan yang dilakonkan oleh pelakon berusia 57 tahun ini dilaporkan mencetuskan kemarahan penganut agama Hindu di India.

Iklan yang menampilkan Aamir Khan dan Kiara Advani sebagai pengantin baharu digambarkan seolah ‘memerli’ istiadat perkahwinan kaum Hindu.

“Saya minta beliau (Khan) untuk tidak buat iklan sedemikian demi menjaga adat dan tradisi India,” katanya kepada media India.

Iklan terbaharu untuk sebuah syarikat perkhidmatan kewangan itu memaparkan Aamir Khan datang ke rumah pengantin perempuannya selepas majlis perkahwinan iaitu ritual yang dilakukan oleh pengantin Hindu.

Namun begitu, segelintir penonton mempertahankan iklan itu dan menggelarnya sebagai iklan yang "cemerlang".

"Iklan itu menceritakan bagaimana anak perempuan seharusnya dilayan dengan hormat dan kasih sayang," tulis seorang pengguna Twitter.

Difahamkan, ini bukan kali pertama Aamir Khan dituduh menyentuh sensitiviti kaum Hindu.

Filem terakhirnya, Laal Singh Chaddha diboikot selepas pelakon itu menyuarakan kebimbangan mengenai sikap tidak bertoleransi terhadap agama yang semakin meningkat di negara itu.