PUTRAJAYA: Kira-kira 73.13 peratus syarikat yang terlibat dalam filem dan drama tidak tahu mengenai keperluan mendapatkan Lesen Hiburan Awam Kanak-kanak dan Orang Muda sebelum menggajikan pelakon dalam kalangan kanak-kanak dan orang muda, menurut Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

Ketua Perangkawan Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin berkata kajian mengenai penggajian pelakon kanak-kanak dan orang muda dalam filem dan drama di Semenanjung Malaysia juga mendapati 52.9 peratus syarikat tidak pernah memohon Lesen Hiburan Awam Kanak-kanak dan Orang Muda, dan 47.1 peratus tidak pasti berkenaan dengan permohonan lesen itu.

"Maklumat asas penggajian yang diperoleh menunjukkan bahawa tiga kumpulan umur tertinggi bagi penggajian pelakon kanak-kanak dan orang muda bagi filem atau drama di Semenanjung Malaysia adalah yang umur antara 15 dan 17 tahun 11 bulan yang merangkumi 32.7 peratus; diikuti dengan kumpulan umur 13 tahun 11 bulan hingga 14 tahun 11 bulan (32.4 peratus); dan lima tahun 11 bulan hingga 12 tahun 11 bulan (24.7 peratus)," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Buku Laporan Kajian Penggajian Pelakon Kanak-Kanak dan Orang Muda dalam Filem dan Drama di Semenanjung Malaysia serta Buku Laporan Kajian Diaspora Malaysia di Brunei Darussalam, di sini hari ini.

Menurut Mohd Uzir sebanyak 361 syarikat yang menggajikan pelakon kanak-kanak dan orang muda dalam filem dan drama telah menjawab soalan-soalan dalam soal selidik yang dijalankan dari 8 Feb hingga 31 Dis lepas itu, dan ia merupakan penyelidikan berorientasikan dasar, yang bertujuan membantu pembuat dasar serta pemegang taruh yang terlibat.

Mohd Uzir berkata bagi mengatasi isu mengenai keperluan mendapatkan lesen hiburan awam sebelum menggajikan pelakon kanak-kanak dan orang muda, 63.4 peratus syarikat bersetuju bahawa aktiviti pendidikan perburuhan perlu ditingkatkan dalam memastikan pihak-pihak yang terlibat mempunyai kesedaran serta pengetahuan untuk mematuhi undang-undang perburuhan yang berkaitan.

Akta Kanak-kanak dan Orang Muda (Pekerjaan) 1966 [Akta 350] mentakrifkan kanak-kanak adalah mereka yang berusia di bawah 15 tahun manakala kelompok orang muda adalah mereka yang berusia 15 tahun ke atas tetapi belum mencapai 18 tahun.

Di bawah akta itu, kanak-kanak antaranya dibenarkan terlibat dalam pekerjaan seperti kerja ringan bersesuaian dengan keupayaan dalam perusahaan keluarganya; dan hiburan awam (berdasarkan lesen yang diluluskan).

Di bawah Akta 350 juga menyatakan tempoh masa bekerja dalam hiburan awam ditetapkan dalam Lesen Hiburan Awam yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah di bawah Seksyen 7.

"Dapatan juga menunjukkan bahawa 72.6 peratus syarikat tidak memberikan penyata bayaran gaji atau upah kepada pelakon kanak-kanak dan orang muda yang digajikan," katanya dan menambah 77.3 peratus syarikat menyatakan pembayaran dibuat adalah mengikut jumlah episod atau babak yang dilakonkan, atau rakaman alih suara," katanya.

Mohd Uzir berkata dapatan juga menunjukkan bahawa 97.8 peratus syarikat tidak melakukan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan 59.3 peratus syarikat tidak merancang untuk melakukan caruman terhadap pelakon kanak-kanak dan orang muda pada masa hadapan.

Beliau berkata lima sebab utama syarikat tidak mencarum walaupun sedar mengenai keperluan itu adalah kerana mereka merasakan tiada keperluan untuk berbuat demikian didebabkan umur pelakon yang masih muda.

Katanya alasan lain yang diberikan ialah syarikat tidak dimaklumkan mengenai keperluan untuk mencarum dengan KWSP; pelakon kanak-kanak dan orang muda itu merupakan pelakon sementara dan tidak tetap; serta kekangan kewangan syarikat.

Beliau berkata dapatan kajian juga mendapati waktu penggambaran dan rakaman oleh syarikat produksi menunjukkan 59 peratus melakukan penggambaran tidak menentu atau mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Mohd Uzir berkata hasil kajian juga telah mencadangkan enam tumpuan strategik yang meliputi 20 inisiatif dan 20 pelan tindakan khusus kepada pihak yang terlibat dalam penggajian pelakon kanak-kanak dan orang muda dalam filem dan drama.

-- BERNAMA