MAESTRO muzik tersohor, Datuk Ramli MS tampil memperbetulkan ‘salah sangka’ yang dinyatakan oleh penyanyi Aina Abdul terhadap kenyataan mengenai penyanyi perlu mempunyai album.

Ramli berkata, sebab utama dia mengutarakan tentang keperluan pembikinan album adalah disebabkan untuk kesenangan penyanyi itu, selain kelestariannya dalam industri muzik.

“Apabila saya mengatakan penyanyi perlu ada album, apa yang saya maksudkan adalah modul penghasilan single sebenarnya adalah satu modul yang tidak boleh diguna pakai.

"Apabila penyanyi merakamkan album, ia sekali gus memberi jaminan kepada dirinya untuk tempoh mungkin 40 tahun akan datang.

“Contohnya, jika penyanyi rakam satu single setahun, dia perlu ambil masa 15 tahun untuk dapatkan 15 lagu.

"Sebaliknya, jika buat album, dia mungkin rakam 13 hingga 14 lagu untuk album itu dan memerlukan sekitar lima tahun untuk dapat 60 lagu. Dalam 60 lagu itu, mesti ada sekitar 15 lagu yang hits.

“Jadi 15 lagu ini yang akan menjamin kerjaya kamu pada masa akan datang.

"Tengok Shila Majid, Jamal Abdillah dan Ella, mereka sudah tidak merakamkan album sekarang… sebab mereka dah buat benda ni (rakam album) 30 tahun lepas.

“Dan apabila anda ada 15 buah lagu, konsert anda tidak akan pernah gagal,” katanya kepada Gempak.

Dalam masa sama, Ramli turut berpesan kepada Aina supaya belajar serba sedikit tentang bisnes muzik, selain menahan diri daripada ‘terkesan’ dek kata-kata tidak baik yang dilemparkan oleh haters.

Ramli juga meminta agar Aina sentiasa percaya diri dan tidak mendengar kata-kata momokan yang mungkin keluar daripada bayang-bayangnya sendiri.

“Bayang-bayang… jangan dengar. Sebab diri dia mungkin keliru, bayang-bayang dia mengatakan ‘kau gelakkan aku’.

"Tapi bayang-bayang tu milik dia. Perlu tegas, dan ingat yang dia bayar bil dan mencari rezeki.

“Aina listen, haters tak akan positifkan kamu. Kamu buat baik atau tidak, mereka akan sentiasa negatif.

“Tak perlu ikut haters tu. Mereka ini semua takkan suka kau Aina.

"Kau buatlah baik, kau dermalah kepada Palestin… itu pun mereka cakap nak menunjuk. Padahal kau ikhlas. Benda ni kena kawal,” katanya lagi. -Gempak