KUANTAN: Seramai 151 individu ditahan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dalam Ops Khas di 17 premis hiburan di sekitar daerah ini pada Jumaat malam.

Mereka yang ditahan dipercayai terlibat dalam aktiviti pelaburan dan tidak memiliki sebarang dokumen perjalanan atau pas yang sah untuk berada di dalam negara ini dalam operasi pada jam 11 malam itu.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JIM, Jafri Embok Taha berkata, daripada jumlah itu, 120 wanita dipercayai pelacur dan gadis pelayan pelanggan (GRO) turut ditahan.

"Mereka ini ialah 103 wanita warga Thailand, dua warga Laos dan 11 lagi wanita warga Vietnam manakala dua wanita masing-masing dari Indonesia dan Indonesia. Selain itu, lima lelaki warga Myanmar, seorang warga Indonesia, 11 warga Bangladesh dan tiga lelaki warga China ditahan. Mereka ini berusia antara 19 hingga 49 tahun.

"Kita turut menahan 11 lelaki tempatan yang berperanan sebagai penjaga premis yang berumur 25 hingga 46 tahun. Penahanan mereka dibuat bagi bagi membantu siasatan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Pejabat JIM Pahang di Indera Mahkota pada Sabtu.

Serbuan itu, melibatkan sepasukan pegawai dan anggota Bahagian Perisikan dan Operasi Khas Ibu Pejabat Imigresen Putrajaya dengan kerjasama JIM Pahang, Pasukan Taktikal Khas (PASTAK), JIM Perlis, JIM Perak dan JIM Negeri Sembilan.

Jafri Embok memaklumkan hasil semakan awal mendapati 94 individu memiliki Pas Lawatan Sosial (PLS) dan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) yang masih sah.

Ujarnya, sementara selebihnya tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan atau pas sah untuk berada di negara ini.

Beliau menambah, pihaknya turut merampas kondom, dokumen premis, rekod perniagaan, kunci premis dan peralatan seks. - Sinar Harian