SHAH ALAM: Sebanyak 13 kontena mengandungi bahan mudah terbakar jenis aerosol musnah dalam kebakaran di kawasan kontena milik Northport (Malaysia) Bhd dekat Jalan Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang, pagi tadi.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Wan Md Razali Wan Ismail berkata pihaknya bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan pada 10.14 pagi dan tiba di tempat kejadian 13 minit kemudian.

Beliau berkata operasi pemadaman melibatkan 50 pegawai dan anggota bomba bersama 14 jentera daripada sembilan Balai Bomba dan Penyelamat.

"Kebakaran melibatkan 13 unit kontena daripada keseluruhan 333 unit yang berkeluasan 10 x 40 kaki persegi dan 20 x 10 kaki persegi," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Wan Md Razali pihak bomba berjaya melakukan 'fire break' melalui kaedah pemadaman dan pengasingan kontena yang belum terbakar.

Beliau berkata kebakaran berjaya dikawal pada 11.40 pagi dan dipadamkan pada 2.20 petang namun kerja-kerja overhaul masih dilakukan di lokasi kejadian.

Sementara itu, Northport dalam kenyataan memaklumkan insiden tersebut tidak melibatkan sebarang kecederaan atau kehilangan nyawa dan operasi pelabuhan juga tidak terjejas.

-- BERNAMA