KUALA LUMPUR: Seluruh negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak berdepan amaran ribut petir serta hujan lebat sehingga pukul 9 malam ini.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), beberapa kawasan di 13 negeri lain turut mengalami cuaca yang tidak menentu sehingga tempoh sama.

“Di Kelantan, ia melibatkan kawasan Machang, Kuala Krai dan Gua Musang, manakala di Terengganu kawasan yang terjejas ialah Besut, Setiu, Hulu Terengganu,Dungun dan Kemaman.

“Bagi negeri Pahang pula ialah Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Raub, Jerantut, Bentong, Temerloh, Bera dan Rompin.

“Sementara itu, kawasan yang terkesan di negeri Selangor adalah melibatkan kawasan Sabak Bernam, Hulu Langat dan Sepang,” jelas MetMalaysia dalam kenyataan di Facebook pada Selasa.

Bagi negeri Johor pula di Tangkak, Segamat, Muar, Kulai, Johor Bahru dan termasuk seluruh negeri Melaka dan Negeri Sembilan.

Cuaca sama turut dijangka berlaku di Sarawak melibatkan kawasan Kuching, Samarahan (Samarah dan Asajaya), Betong, Sarikei, Sibu, Bintulu (Tatau), Miri (Marudi) dan Limbang.

Manakala di Sabah, hujan lebat turut membasahi beberapa kawasan iaitu Pedalaman (Sipitang), Pantai Barat (Kota Belud), Sandakan (Beluran) dan Kudat (Kota Marudu).