IPOH: Seramai 17 pegawai dan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak disahkan positif COVID-19.

Ekoran daripada itu, 20 anggota lain turut menjalani kuarantin di kediaman masing-masing kerana berstatus individu dalam siasatan (PUI) atau individu dalam pengawasan (PUS).

Pengarah JBPM Perak, Azmi Osman berkata, mereka terdiri daripada pegawai dan anggota di beberapa Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) di seluruh negeri.

Bagaimanapun, menurutnya mereka bukan dijangkiti ketika menjalankan operasi, sebaliknya mungkin dari komuniti tempat tinggal.

“Sehingga hari ini, antara balai yang terlibat ialah Taiping dengan tiga kes positif, Sitiawan (8), Parit Buntar (3) dan masing-masing seorang di BBP Kampar, Pantai Remis dan Kamunting,” katanya kepada Astro AWANI hari ini.

Bagi status PUS dan PUI pula, beliau memberitahu ia melibatkan keseluruhan 36 orang setakat ini.

Meskipun begitu, beliau memberi jaminan bahawa operasi di semua balai seluruh negeri berjalan seperti biasa.

“Bagi balai-balai tertentu seperti di Sitiawan atau Parit Buntar, kita menyerap sementara anggota dari balai berhampiran untuk membantu.

“Dalam masa sama, kita juga meminta semua Pasukan Bomba Sukarela (PBS) diletakkan dalam keadaan siap siaga bagi membantu sekiranya diperlukan,” ujarnya.

Azmi berkata, pihaknya juga sentiasa prihatin dengan pegawai serta anggota yang positif atau menjalani kuarantin dan sentiasa memberi motivasi kepada mereka secara maya.