KUALA LUMPUR : Bekas Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali menjelaskan peranannya hanya sebagai fasililator dalam rundingan membabitkan ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low, mengenai tawaran menyelesaikan kes 1MDB.

Memetik laporan Malaysia Now, perkara itu disahkan sendiri beliau sebaik sahaja ditanya berhubung peranannya dalam rundingan berkenaan.

“Ya,” jawabnya ringkas.

Sementara itu, Apandi dalam satu kenyataan berasingan menyatakan, pihaknya didekati pihak Kobre & Kim yang berpangkalan di Washington DC, Amerika Syarikat untuk berjumpa dengan pejabat Peguam Negara pada penghujung Mei 2022.

"Saya mengaturkan beberapa pertemuan yang mana wakil Kobre & Kim datang ke Malaysia.

"Pada mesyuarat itu, yang berlangsung di pejabat Peguam Negara, kerajaan Malaysia diwakili oleh AG (Idris Harun) dan pegawainya, serta seorang pegawai kanan daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya lagi.

Mengulas lanjut, perbincangan tersebut kelihatan positif bagaimanapun ia dibatalkan secara tiba-tiba oleh pihak Peguam Negara.

Jho Low yang merupakan individu dikehendaki membabitkan skandal 1MDB ketika pimpinan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menawarkan RM1.5 bilion bagi menutup kes tersebut.

Sebelum ini, Apandi memberitahu bahawa pertemuan berkenaan adalah sulit.

Setakat ini, keberadaan Jho Low masih tidak dapat dikenal pasti meskipun SPRM telah mengeluarkan waran tangkap.

Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat mendakwa Low mengambil berbilion wang daripada 1MDB.

AGC dalam masa sama memaklumkan wujud rundingan dari wakil Jho Low bagi menyelesaikan kes tersebut pada tahun ini.

“Dalam percubaan ini, wakil Jho Low telah bertemu dengan beberapa agensi kerajaan Malaysia termasuk AGC.

“Kesemua tawaran penyelesaian daripada wakil Jho Low telah ditolak oleh AGC,” memetik kenyataan itu.