Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua menggesa pemecatan Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy kerana didakwa berbohong tentang ketidakwujudan AS$1.1 bilion (RM3.97 bilion) di Singapura.

Dalam satu kenyataan, Pua berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan lembaga pengarah 1MDB hendaklah memecat Arul Kanda kerana beliau boleh menjejaskan siasatan yang sedang berjalan ke atas 1MDB.

"Kegagalan untuk memecat Arul Kanda dengan segera akan merosakkan imej Perdana Menteri dan lembaga pengarah di atas salah laku 1MDB," kata Pua.

Beliau memberi contoh kenyataan Arul Kanda pada 13 Januari bahawa syarikat itu "kini telah ditebus sepenuhnya dalam pelaburan AS$2.318 bilion syarikat itu di dana Pulau Cayman.”

Beliau berkata dengan itu, ini bermakna 1MDB telah menjual pelaburannya di Pulau Cayman pada harga AS$2.318 bilion dan wang itu telah diterima oleh 1MDB.

"Arul Kanda kemudiannya mengesahkan tanggapan di atas dalam satu temu bual dengan Singapore Business Times yang disiarkan pada 7 Februari.

"Beliau mengumumkan bahawa walaupun dana berjumlah AS$1.103 bilion tidak akan dibawa balik ke Malaysia, ia akan disimpan dalam dolar AS kerana katanya ‘kita mempunyai AS$6.5 bilion bon di sana, di mana bayaran faedah hampir AS$400 juta satu tahun.

"Presiden 1MDB menyatakan secara khusus dengan berkata 'wang tersebut berada dalam akaun kami dan ia di dalam matawang dolar Amerika Syarikat. Saya boleh memberi jaminan (tentang itu) ... Saya telah melihat penyatanya'," kata Pua.

Pua menambah bahawa Najib telah mengesahkan secara bertulis pada 10 Mac bahawa AS$1.103 bilion diletakkan dalam Bank BSI di Singapura dalam bentuk tunai.

Tetapi, Najib yang juga Menteri Kewangan sebaliknya berkata dua hari lalu bahawa 1MDB mendakwa jumlah itu hanya dalam bentuk "aset".