KUALA LUMPUR:Seramai 2,742 rakyat Malaysia kini sedang berada dalam tahanan di luar negara, dengan separuh daripadanya melibatkan kes dadah, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Luar Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, kes-kes lain melibatkan kes penipuan seramai 406 orang, kad kredit palsu (121 orang), kesalahan kastam (89 orang), dan kesalahan imigresen (66 orang).

Namun, ujarnya lagi, Kementerian Luar buat masa kini masih tiada sebarang maklumat sekiranya ada tahanan rakyat Malaysia yang dikenakan hukuman gantung sampai mati, atau hukuman penjara seumur hidup.

“Makluman yang saya ada dengan jenis kesalahan yang dilakukan rakyat kita sehingga membawa kepada penahanan, yang utamanya kesalahan dadah yang melibatkan lebih separuh daripada jumlah keseluruhan, iaitu seramai 1,434 orang.

“Berkaitan hukuman mati atau hukuman penjara sepanjang umur, setakat maklumat, tak ada statistik tapi dalam perkiraan saya mungkin kesemua ini melibatkan hukuman berbentuk penjara dalam masa tertentu,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Seri Richard Riot Jaem (GPS-Serian) yang ingin mengetahui status terkini bilangan rakyat Malaysia yang dipenjarakan di luar negara dan apakah usaha kementerian untuk membantu mereka.

Selain itu, beliau turut ingin mengetahui sekiranya ada rakyat Malaysia yang telah dikenakan hukuman gantung sampai mati atau hukuman penjara seumur hidup.

Mengenai langkah kerajaan, Kamaruddin berkata, Perwakilan Malaysia di luar negara berperanan untuk menghulurkan bantuan konsular terhadap rakyat Malaysia yang ditahan, terutamanya dari sudut bantuan guaman, serta penjagaan kebajikan.

“Bantuan konsular yang termaktub di bawah Konvensyen Vienna 1966, termasuk memaklumkan penahanan mereka kepada keluarga atau waris serta memastikan kebajikan, keselamatan dan kesihatan tahanan sentiasa terpelihara.

“Perwakilan Malaysia juga boleh bantu kemukakan firma guaman tempatan untuk dilantik sekiranya diperlukan.

"Setelah tahanan selesai jalani hukuman, Perwakilan Malaysia akan menguruskan dokumentasi termasuk keluarkan sijil perakuan cemas sekiranya diperlukan sebagai dokumen perjalanan sementara untuk pulang ke Malaysia,” katanya lagi.

Kamaruddin berkata, Perwakilan Malaysia bagaimanapun perlu menghormati urusan perundangan negara luar, dan individu yang ditahan perlu bersedia menjalani hukuman yang dikenakan sekiranya disabit bersalah.