LAHAD DATU: Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) hari ini telah mengeluarkan senarai terkini 21 individu yang dikehendaki kerana disyaki terbabit dalam aktiviti jenayah rentas sempadan.

Komander ESSCom, DCP Datuk Ahmad Fuad Othman dalam satu kenyataan berkata senarai terbaru ini turut menyenaraikan empat lagi suspek baharu iaitu warga Filipina Tista Hussein dan adiknya, Ahadin Hussein, Ellam Sajirin@Nasirin dan Ismuran Jirah.

Katanya, salah seorang daripada individu tersebut, Tista disyaki mengetuai penculikan di Tambisan, Lahad Datu pada 23 september 2019 yang melibatkan tiga warga Indonesia dan adiknya, Ahadin turut disyaki terlibat dalam penculikan tersebut.

“Dua lagi individu iaitu, Ellam dan Ismuran disyaki terlibat dengan aktiviti penculikan di mana mereka menjadi penjaga (caretaker) kepada mangsa yang diculik oleh pasangan adik-beradik, Tista dan Ahadin,” katanya.

Menurut Ahmad Fuad, lima individu juga telah dikeluarkan daripada senarai orang dikehendaki di mana empat daripadanya telah ditembak mati dalam operasi di Beaufort bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Mei lalu.

Individu yang telah dikeluarkan daripada senarai ialah Apo Mike@Majan Sahidjuan, Raden Abuh, Long Sahirin, Japs Sawadjaan@Mujfr Sawadjaan dan Mundi Sawadjaan.

Tambahnya, antara nama lain yang masih dalam senarai ialah  Al Munjir Yadah, Salip Mura, Marajan@Manajan Asiri, Sangbas Parisko, Hamsan Pakkan@Black Cobra,Sabri Madrasul@Salip Jul, Ben Tatoh Quirino, Jul@Jun Hasan, Jul Aksan Abdurajan@Halimaw, Tampi@Bunju, Haibin Mubin@Apo Kuhambo, Halipa, Basaron Arok, Mujimar Sawadjaan@Rasad, Hadji Wahad@Talip dan Barah Uddong@Alvin.