KUALA TERENGGANU:Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) sudah mengambil tindakan terhadap 56 peniaga sejak Skim Harga Maksimum Musim Perayaan  (SHMMP) Tahun Baharu Cina dilancarkan 8 Februari lalu.

Timbalan menterinya, Datuk Rosol Wahid berkata, semua mereka didapati melakukan pelbagai kesalahan gagal mematuhi peraturan pelaksanaan  SHMMP di sekitar Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang.

Katanya dalam tempoh itu juga pihaknya telah memeriksa sebanyak 5,449 premis runcit dan 173 premis borong di seluruh negara.

"Kita telah mendapati beberapa kes iaitu tidak mempamerkan tanda harga masih ada lagi iaitu 21 kes; gagal guna tanda harga khas sempena musim ini (SHMMP) 34 kes dan menjual melebihi harga maksimum satu kes.

"Jumlah sitaan keseluruhan setakat ini adalah sebanyak RM2,559.85 dan jumlah kompaun sebanyak RM6,450," katanya ketika meninjau pelaksanaan SHMMP di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Rosol mengingatkan para peniaga supaya tidak menaikkan harga  barang kawalan secara mendadak selepas tempoh perayaan berakhir.

Rosol berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan terdapat segelintir peniaga mahu mengambil kesempatan mengaut keuntungan segera  dengan menaikkan harga  barangan tersebut.

Sementara itu Rosol berkata, seramai 341 peniaga yang menjual kelengkapan elektronik dan komunikasi dikenakan notis untuk siasatan lanjut  berkaitan kegiatan pencatutan harga barangan berkenaan.