PUTRAJAYA: Seramai 712,435 pendatang tanpa izin (PATI) berjaya didaftarkan di bawah Program Rekalibrasi sejak ia dilaksanakan pada November 2020 hingga tarikh akhir pelaksanaannya, 30 Jun lepas.

"Setakat 30 Jun 2022, KDN (Kementerian Dalam Negeri) telah mendaftarkan 293,907 PATI di bawah Program Rekalibrasi Pulang. Pada Oktober 2020, kita kata kalau mereka hendak kerja boleh daftar dan nak pulang boleh daftar.

"Manakala seramai 418,528 PATI telah berdaftar dengan kita semula, maknanya Program Rekalibrasi Tenaga Kerja," jelasnya.

Jelas Hamzah lagi, program itu bagi memastikan setiap warga asing di negara ini dikenal pasti.

Mengulas lanjut, kerajaan ujarnya akan mengumumkan program e-locker iaitu program melindungi tenaga kerja asing daripada menjadi mangsa mana-mana majikan yang tidak bertanggungjawab.

"Kita akan umumkan satu program menentukan semua pekerja melalui proses e-locker.

"Dimana kita tahu orang ini tinggal di mana, gaji dia dapat atau tidak semua ini kita akan lakukan, tidak lama lagi kita akan umumkan. Sekarang kita dalam proses menyelesaikan (program) ini.

"Sebenarnya tanggungjawab KDN bukan hanya menjaga keselamatan negara, tetapi keberadaan mereka (tenaga kerja asing) di Malaysia juga adalah tanggungjawab KDN. Kita nak pastikan orang yang ada ini ada dokumen," katanya lagi.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyempurnakan Majlis Penyerahan Surat Keputusan Kewarganegaraan di ibu pejabat KDN di Putrajaya pada Rabu.

Dalam majlis itu, seramai 28 penerima berusia 21 tahun ke bawah diberi surat kewarganegaraan mengikut Perkara 15A Perlembagaan Persekutuan.