TAPAH: Seramai tujuh lagi pendatang tanpa izin yang melarikan diri dari Depot Imigresen Sementara Bidor berjaya ditahan dalam kebun FELCRA Jalan Kachu di sini petang ini.

Ketua Polis Perak Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri berkata kesemua tangkapan itu dibuat oleh Pasukan Khas dari Ibu Pejabat Polis Daerah bersama Pasukan Gerakan Am Briged Utara pada kira-kira 3 petang.

"Tangkapan terbaru itu menjadikan seramai 98 pendatang tanpa izin yang lolos telah ditangkap semula setakat ini manakala 31 lagi masih bebas," katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata baki tahanan lain dipercayai masih berada di kawasan berdekatan seperti hentian rehat untuk mereka mendapatkan makanan kerana tidak mempunyai sebarang bekalan barangan keperluan asas.

"Kami mengalami kesukaran terutamanya atas faktor geografi yang kawasan pencarian adalah berbukit bukau dan keadaan tanah yang hanya boleh diakses menggunakan kenderaan pacuan empat roda sepanjang operasi selain cuaca tidak menentu.

"Jadi kami memerlukan kerjasama dan maklumat orang ramai supaya segera melaporkan kepada pihak polis sekiranya mempunyai maklumat," katanya.

Dalam kejadian pada 9.50 malam Khamis lepas, seramai 131 tahanan terdiri daripada etnik Rohingya serta warga Myanmar dan Bangladesh, meloloskan diri dari Depot Imigresen Sementara Bidor, dengan semua tahanan itu merusuh selain merosakkan pagar depot sebelum melarikan diri.

Bagaimanapun, dua daripada tahanan yang lolos itu meninggal dunia selepas terbabit dalam kemalangan jalan raya.

-- BERNAMA