KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menerima menghadap Naib Presiden China Han Zheng di Istana Negara, di sini hari ini.

Han yang tiba pada 12.45 tengah hari meluangkan masa hampir 45 minit dalam sesi menghadap itu.

Turut hadir Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Perindustrian Liew Chin Tong dan Duta Besar China ke Malaysia Ouyang Yujing.

Han yang tiba di Malaysia semalam, kini dalam lawatan rasmi di negara ini sehingga 11 Nov bersempena ulang tahun ke-10 Perkongsian Strategik Komprehensif Malaysia-China tahun ini.

Wisma Putra dalam satu kenyataan semalam memaklumkan Han akan mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim serta menghadiri majlis makan malam dihoskan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, hari ini.

Antara perkara akan dibincangkan bersama Anwar ialah isu dua hala serantau dan antarabangsa yang menjadi kepentingan bersama, kerjasama dalam industri halal, konflik Palestin-Israel dan meraikan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-China yang akan disambut pada 2024.

Jadual lawatan Han juga termasuk kunjungan ke Lembah Teknologi Tinggi Automotif (AHTV) di Tanjung Malim, Perak dan Pulau Pinang.

Sejak lebih sedekad lalu, China merupakan rakan dagang terbesar Malaysia dengan jumlah dagangan antara Malaysia dan China mencecah nilai RM487.13 bilion (AS$110.62 bilion) pada tahun lepas iaitu peningkatan sebanyak 15.6 peratus berbanding 2021.

Selain itu, China merupakan pelabur langsung asing terbesar di Malaysia untuk 2022, dengan pelaburan berjumlah RM55.4 bilion (AS$12.5 bilion).

-- BERNAMA