KOTA BELUD: Sebanyak 66 buah rumah yang dibina di atas penempatan air terjejas manakala tiga lagi hampir roboh sewaktu fenomena air pasang besar yang berlaku semalam di Kampung Buah Pandai, Kota Belud pada Selasa.

Dalam kejadian yang berlaku lebih kurang jam 12 tengah malam itu, seramai 150 orang mangsa telah mengosongkan kediaman lebih awal dan berpindah ke jalan raya bagi menyelamatkan diri sebelum ketibaan pasukan penyelamat.

Menurut Komander Operasi Menyelamat, Muhammad Syazwan Latun, pasukan penyelamat sewaktu operasi bertindak mengarahkan pihak Sabah Electricity (SESB) memutuskan bekalan elektrik sewaktu kejadian bagi mengelakkan sebarang insiden renjatan dan kebakaran terhadap rumah-rumah yang terjejas.

"Kita dalam pengoperasian sepanjang awal tadi bekerjasama dengan agensi-agensi lain termasuk daripada PDRM, daripada ATM dan juga daripada APM.

"Untuk keselamatan rumah-rumah yang didiami ini dari segi keselamatan elektrik pula, pihak SESB telah membuat pemotongan secara keseluruhan di kampung ini bagi mengelakkan berlaku sebarang kejadian renjatan dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui sewaktu menjalankan operasi menyelamat mangsa di Kampung Buah Pandai, Kota Belud pada Selasa.

Tambahnya lagi, sebahagian mangsa yang diarahkan mengosongkan kediaman telah ditempatkan di Masjid Kampung Buah Pandai, sementara yang lain dipindahkan ke rumah keluarga masing-masing yang berada di darat.

"Daripada keseluruhan rumah yang terjejas ini, yang keluar daripada rumah masing-masing, mereka ini telah berpindah ke rumah saudara-mara yang terdekat di kampung ini.

"Ada juga yang berpindah keluar daripada kampung ini, namun hanya sebahagian kecil. Ada beberapa daripada mereka ini yang berpindah ke Masjid Kampung Buah Pandai inilah," katanya.

Operasi menyelamat yang dijalankan pada malam semalam secara keseluruhan turut melibatkan kekuatan anggota seramai 20 orang termasuk daripada PDRM, Angkatan Pertahanan Awam, dan Angkatan Tentera Malaysia.

Tiada kemalangan jiwa berlaku sewaktu kejadian dan operasi ditamatkan sepenuhnya pada jam 3 pagi.