KUALA LUMPUR: Akademi Kenegaraan yang dahulunya dikenali sebagai Institut Kecemerlangan Kepimpinan (i-LEAD) dipindahkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) sejak 1 Jan lepas bertujuan memusatkan dan mengkoordinasi modul latihan kenegaraan serta kepimpinan di bawah satu agensi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata akademi itu sebelum ini berada di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Menerusi penjenamaan semula, beliau berkata agensi itu dapat memberi lebih tumpuan kepada pembinaan negara bangsa, kepimpinan serta pengkhususan modul yang lebih terarah kepada kumpulan sasar lebih menyeluruh.

Ia termasuk pimpinan negara, kakitangan kerajaan, belia dan komuniti setempat berbanding kumpulan sasar sebelum ini yang hanya melibatkan belia.

"Pemindahan ini juga meningkatkan koordinasi merentas pelbagai kementerian dan agensi, dengan Akademi Kenegaraan diletakkan secara terus di bawah Perdana Menteri," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) 2024 untuk JPM di Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, Dr Zaliha berkata Akademi Kenegaraan berfungsi sebagai medium untuk memperkasakan ilmu kenegaraan yang holistik dan komprehensif serta memberikan khidmat nasihat dan runding cara berkaitan ilmu kenegaraan.

Persidangan Dewan Rakyat bersambung esok.

-- BERNAMA