Allahyarham Rehman Rashid disifatkan kenalan sebagai seorang yang sangat komited dengan kerjayanya serta senang untuk didekati.

Menurut bekas rakan sekolahnya Datuk A.S Khamis yang sama-sama belajar ketika di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Allahyarham merupakan seorang yang sangat berbakat dalam bidang penulisan sejak di bangku sekolah.

“Allahyarham merupakan seorang yang terkenal dalam bidang penulisan dan kewartawanan. Minatnya itu sejak di bangku sekolah dan menjadi salah satu produk MCKK yang dianggap berjaya”.


Sementara itu, bagi rakan yang pernah bertugas dengannya ketika beliau masih menjadi wartawan di New Straits Times (NST), Fatimah Abu Bakar menyifatkan Allahyarham sebagai seorang yang sangat mendalami dunia kewartawanan walaupun latar belakang pendidikan beliau berbeza.

“Yang semua kita tahu dia seorang yang sangat berbakat walaupun dia berkelulusan Marine Biology, tetapi kesungguhan dan minatnya dalam bidang kewartawanan dan penulisan ... dia memang sangat mencintai dunia penulisan," kata Fatimah.