Calon Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Amirudin Shari hari ini mengumumkan 7 gagasan sebagai manifesto pasukannya yang dipanggil, AMK Baru.

Beliau, dalam Majlis Deklarasi Gagasan Angkata Muda Keadilan berkata jika dipilih menerajui kepimpinan baru sayap pemuda itu, beliau berjanji akan menggagaskan idea-idea baru terutama dalam sosial dan ekonomi.

"Dalam masyarakat, anak-anak muda sentiasa dipandang sebagai masalah, namun merekalah yang sebenarnya akan mewarisi kepimpinan satu hari nanti," kata Amirudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Caves di hadapan kira-kira 150 ahli AMK.

Berikut adalah manifesto 7 gagasan Angkatan Muda Baru yang diumumkan beliau:

1. Memperkuat angkatan muda; di mana AMK harus mempunyai struktur organisasi yang kukuh dan efektif di setiap peringkat iaitu nasional, negeri dan cabang.

2. Perkaderan anggota; iaitu model perkaderan ini penting dan harus dibangun segera bagi membina pelapis-pelapis kepimpinan, penggerak dan anggota dari generasi akan datang demi kelangsungan perjuangan Keadilan.

3. Membela nasib anak muda; di mana anak muda harus diberikan perhatian khusus, tanpa mengira latar belakang politik, kaum, agama mahupun status pendidikan.

4. Pendidikan dan latihan politik; setiap anggota perlu dilatih sebagai kader yang akan menjadi jentera dan penggerak kepada setiap agenda parti dem organisasi yang lebih kukuh.

5. Gerakan mahasiswa dan aktivisme anak muda; AMK perlu turut tampil di lapangan kampus, justeru kewujudan Mahasiswa Keadilan Malaysia (MKM) harus diserap ke dalam struktur utama AMK, dan presiden MKM dilantik automatik sebagai exco AMK.

6. Muafakat pemuda pakatan rakyat; Kerjasama pimpinan muda dari ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat perlu diperkukuh.

7. Menuju Putrajaya; AMK sewajarnya bersiap sedia menyusun gerak kerja ke arah matlamat memenangi PRU14.

Sementara itu, calon naib ketua AMK, Dr Afif Bahardin yakin bahawa pasukan AMK Baru akan menonjolkan 'poliitik idea' yang berdasarkan idealisme dan bukannya politik invidu semata-mata.

"Saya bukan tawar Amir atau diri saya sebagai timbalan, tetapi saya tawarkan pasukan kami untuk dokongan saudara saudari semua," kata Afif yang juga ADUN Seberang Jaya.

Amirudin bersama anggota AMK Baru yang terdiri dari 17 ahli AMK dari pelbagai cabang, bakal bertanding menentang dua lagi calon ketua angkatan muda PKR iaitu ADUN Seri Setia, Nik Nazmi dan Ketua AMK Negeri Sembilan, Mohd Nazree Yunus pada pemilihan parti itu Mei nanti.