KUALA LUMPUR: Selepas lebih setahun, akhirnya parti Ikatan Demokratik Malaysia atau Malaysia United Democratic Alliance (MUDA), akan menjadi sebuah parti yang sah.

MUDA diasaskan oleh Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pada 24 Ogos 2020 dengan aspirasi membentuk gerakan anak muda dari segenap latar belakang untuk membentuk gelombang politik baharu.

Namun, langkah awalnya berdepan rintangan apabila permohonan untuk didaftarkan sebagai sebuah pertubuhan yang sah ditolak pada 7 Januari lalu atas sebab yang tidak jelas, menyaksikan Syed Saddiq turun naik mahkamah untuk membuktikan kesilapan penolakan itu.

Akhirnya, usaha beliau berbuah hasil apabila semalam (14 Disember) Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendaftarkan parti itu dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) selewat-lewatnya pada 18 Disember ini.

Satu hal sudah selesai, apa pula seterusnya?

Sudah pasti pelbagai persoalan timbul dan belum terjawab tentang kewujudannya, khususnya buat anak muda. Mereka perlu tahu terlebih dahulu ke mana arah tuju landasan yang diluncuri gerabak baharu ini sebelum mereka yakin untuk melompat masuk menyertainya bersama yang lain.

Apa perlunya sebuah lagi parti baharu? Bagaimanakah ‘blueprint’ dan rancangan MUDA untuk melaksanakan misinya membawa nafas baharu dalam politik tanah air?

Sungguhpun ia dipacu anak muda, bagaimana ia boleh tampil sebagai parti untuk semua rakyat Malaysia?

Penting juga untuk diambil kira, bagaimana langkah perjuangan pergerakan muda ini menyantuni keberadaan ‘kuda-kuda tua’ yang masih ligat bercongklang, untuk MUDA akhirnya dapat memperjuangkan idealisme mereka?

Pada pukul 8.30 malam ini, semua persoalan itu akan dijawab kaptennya Syed Saddiq di pentas Agenda AWANI di saluran 501, astroawani.com serta aplikasi Astro AWANI.