Ahli Parlimen Gerakan Datuk Liang Teck Meng hari ini terus membidas Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mengenai kenyataan yang disifatkannya 'berat sebelah' terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pada 1 Januari di laman Facebooknya.

Menurut Liang, kenyataan itu jelas menunjukkan bahawa Tony tidak hanya menyuarakan pandangannya atau mengkritik 1MDB, tetapi telah membuat tanggapan bahawa ada pihak yang telah melenyapkan berbilion-bilion wang rakyat.

“Saya hairan di mana beliau mendapat bukti bahawa puluhan bilion telah dilenyapkan pihak tertentu. Adakah dia membuat tanggapan itu berdasarkan laporan yang diaudit atau dia sekadar membaca Sarawak Report dan terus membuat kesimpulan itu?

“Dan jika kita boleh membuat kesimpulan berdasarkan data yang diperoleh secara umum, (jadi) apakah tujuan siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC)?

"YB Tony perlu memahami bahawa siasatan ke atas 1MDB telah diadakan untuk mencari kebenaran di sebalik dakwaan yang dibuat oleh media awam.

"Jika kita boleh membuat kesimpulan berdasarkan maklumat awam, maka siasatan PAC tidak perlu dan YB Tony tidak perlu membuang masa dalam sesi siasatan PAC,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ujarnya, PAC juga mungkin boleh dibubarkan dan ahli-ahlinya boleh 'duduk di rumah' untuk membaca blog seperti Sarawak Report.

Menurut Liang, sebagai ahli PAC, beliau telah melaburkan banyak masa dalam prosiding itu bersama ahli yang lain dalam mencapai kesimpulan berdasarkan fakta, bukti dan saksi temuduga dan bukan berdasarkan maklumat awam.

"Adakah terlalu sukar YB Tony memahaminya? Adakah ia sukar untuk YB Tony untuk bekerjasama dengan yang lain untuk sama-sama membuat keputusan berasaskan fakta yang betul dan bukannya melemahkan kredibiliti keseluruhan pasukan kita dengan kenyataan-kenyataan yang tidak produktif dan bermotifkan politik?

“Sebenarnya tiada maknanya beliau membuat beratus-ratus kenyataan jika majoriti daripadanya adalah bermotifkan politik yang tidak berdasarkan fakta yang sebenar. Ia hanya menambah 'bising' dan kekeliruan dan bukannya kebenaran,” katanya.

Beliau juga menggesa Tony untuk 'berhenti membuatkan dirinya dipecat daripada PAC' untuk memanipulasi persepsi orang ramai dan membawa nama buruk kepada PAC dan Parlimen kerana ianya tidak adil kepada orang ramai dan ahli-ahli PAC yang lain.