Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) perlu segera menguatkuasakan peraturan pencerobohan kawasan tangkapan ikan di Kampung Dulang Kechil.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia penting demi menjamin pendapatan nelayan tempatan tidak terjejas.

Jelasnya, isu yang berlarutan sejak 2008 itu dilihat perlu diberi perhatian selepas beberapa siri aduan oleh nelayan.

“Tadi Timbalan Ketua Pengarah APMM maklumkan memang usaha untuk kuatkuasa peraturan tempat tangkap ikan dan saya diberitahu banyak kes dijalankan dan ditahan. Maknanya peraturan akan dipertingkat,” kata Muhyiddin pada Rabu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah Operasi APMM, Laksamana Madya Maritim Datuk Ahmad Puzi Ab Kahar memberi jaminan isu itu akan diselesaikan segera.

“Kami menjangka usaha ini akan kami pertingkat dan dengan kerjasama semua termasuk nelayan, kami akan dapat atasinya sedikit masa lagi. Saya lihat kerjasama ini baik. Kami bercakap secara telus ikhlas dan dapat kepastian dari nelayan untuk berkerjasama dan maklumkan kepada kami untuk kami laksanakan,” kata beliau.

Sebelum ini golongan nelayan di kampung berkenaan melahirkan kekecewaan apabila kawasan tangkapan mereka diceroboh nelayan luar dipercayai dari Kuala Kedah.