BAGAN DATUK: Tiga pelabur melibatkan industri perkilangan dan perkapalan antaranya dari negara China dan Turki telah menyatakan komitmen kepada kerajaan untuk melabur di Bagan Datuk.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata ia adalah hasil naik taraf  jaringan kemudahan pengangkutan termasuk pembinaan jambatan baharu yang menghubungkan daerah itu ke Sejagop di Pasir Salak.

Katanya kerajaan telah menerima dokumen yang menyatakan komitmen awal daripada ketiga-tiga pihak terbabit bagi diteliti pihak berkaitan termasuk, Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan.

Memperincikan pelaburan berkenaan, Ahmad Zahid berkata, tawaran pertama diterima daripada sebuah syarikat tersenarai sedia ada bagi pembinaan kilang pembuatan kenderaan berat.

“Seterusnya, sebuah syarikat dari China yang telah memulakan rundingan untuk pembelian tanah-tanah ladang di sini. Dan kilang ini terlibat dengan kerja-kerja pembuatan bateri dan kenderaan elektrik (EV) yang mana ia dijangka akan membuka 7,500 peluang pekerjaan baharu.

“Di samping itu juga sebuah limbungan kapal untuk pembaikan dan pembuatan kapal dari sebuah syarikat dari Turki. Keberadaannya dijangka akan menampung keperluan pembaikan 75,000 kapal yang melalui Selat Melaka,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media bersempena dengan lawatan kerjaya dan perasmian pembukaan Jambatan Bagan Datuk, di sini pada Khamis.

Hadir sama, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad; Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Asyraf Wajdi Dusuki serta Ketua Pengarah Kerja Raya, Datuk Ir Ahmad Redza Ghulam Rasool.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk berkata, kemasukan ketiga-tiga pelabur itu bakal menawarkan lebih 10,000 peluang pekerjaan menjelang tahun 2027.

Jelasnya, bagi memenuhi keperluan tenaga kerja tersebut, kerajaan telah menerima sokongan untuk mewujudkan sebuah Politeknik di Bagan Datuk yang menumpukan kepada tiga bidang iaitu kejuruteraan laut, seni bina perkapalan dan kimpalan.

"MARA sendiri umpamanya boleh jadikan GiatMARA yang ada di Hutan Melintang dan Bagan Datuk ini ditukar menjadi institusi yang dapat menyumbang kepada tenaga mahir bagi membantu kerja-kerja pembaikan kapal, pembinaan dan pembuatan kenderaan berat," katanya.