KUALA LUMPUR: Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) mengumumkan bantuan khas sebanyak RM100,000 kepada mangsa banjir khususnya kepada Sahabat AIM yang terkesan akibat fenomena Monsun Timur Laut yang melanda beberapa negeri sejak Sabtu lalu.

Pengerusinya, Datuk Shabudin Yahaya berkata, bantuan yang diberi termasuk dalam bentuk barangan keperluan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak dan makanan dalam tin.

"Selain bantuan RM100,000 yang akan disalurkan menerusi kerjasama Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah, AIM juga menyediakan tabung khas untuk Sahabat yang dilanda musibah.

"Menerusi Tabung Kebajikan dan Kesejahteraan Sahabat (TKKS) berkenaan, ia membolehkan Sahabat membuat tuntutan mengikut kadar ditetapkan jika terkesan dalam kejadian banjir ataupun kemusnahan kediaman.

"Sehingga hari ini, seramai 9,206 Sahabat AIM di Selangor, Pahang, Kelantan, Sabah, Terangganu, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Johor terkesan akibat banjir besar berikutan hujan turun tanpa henti sejak Jumaat lalu," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

BACA: 181 kes positif COVID-19 dikesan di PPS, KKM tingkat kesiapsiagaan - Khairy

BACA: 
Banjir: LZS salur bantuan kepada keluarga terjejas

Sebahagian daripada mangsa banjir kini masih berada di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) dan tidak dapat menjalankan aktiviti ekonomi seperti biasa.

Terdahulu, Shabudin bersama beberapa pengurusan kanan AIM meninjau keadaan Sahabat di PPS Tanjung Karang dan beberapa lokasi lain sebagai tanda prihatin dan melihat keperluan segera yang boleh disalurkan.

Katanya, AIM juga akan menggerakkan pasukan petugas di setiap cawangan  untuk membantu Sahabat-Sahabat di seluruh negara terutamanya untuk membersih kediaman dan membantu memulihkan perniagaan yang terjejas.

Beliau turut menasihati Sahabat supaya patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) dan arahan pihak kerajaan bagi mengelakkan penularan wabak COVID-19.

Sebelum ini, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan 181 kes positif COVID-19 hasil saringan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) banjir di enam negeri di Semenanjung. sehingga jam 11 pagi hari ini.

Ujarnya, sejumlah 117 kes dikesan di Selangor, Pahang (52), Kelantan (6), Kuala Lumpur (4) dan masing-masing satu kes di Negeri Sembilan dan Melaka.

Jelasnya, kebanyakan kes positif COVID-19 berada dalam kategori 1 dan 2, serta telah dipindahkan ke hospital, Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) atau kemudahan lain termasuk PPS khusus untuk individu yang disahkan positif COVID-19.