BALING: Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menafikan dakwaan 'menyembunyikan' projek tanaman durian jenis Musang King di Gunung Inas sehingga menjadi punca kepada berlakunya kejadian banjir dan kepala air di beberapa kampung sekitar Kupang, Baling pada Isnin.

Menurut Menteri Besar Kedah itu, beliau tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam mana-mana projek termasuk membabitkan tanaman durian jenis berkenaan.

"Buat apa saya nak 'cover' projek Musang King? Saya tidak ada kepentingan apa… Musang King itu ditanam zaman sebelum saya, saya masuk jadi Menteri Besar, pokok durian itu sudah ada.

"Saya kalau nak bercakap, (mesti berasaskan) 'facts and figures' sahaja dan bagi 'fair to everybody’.

"Kita hanya selamat bila berpegang (kepada) fakta, (apa-apa) persepsi atau cubaan cubaan (untuk kritik saya) jalanlah (tidak dilayan)… saya ada fakta dan 'figures', saya berpegang kepada itu," jelas beliau dalam sidang media selepas mempengerusikam Mesyuarat Mingguan EXCO Kerajaan Negeri Kedah di Pejabat Daerah dan Tanah, Baling pada Rabu.

Muhammad Sanusi berkata demikian sebagai mengulas dakwaan segelintir pihak kononnya beliau memiliki kepentingan dalam projek tanaman durian Musang King di kawasan tragedi banjir dan kepala air di Baling.

Penduduk di kawasan sekitar dilaporkan telah membantah projek kolam takungan di puncak Gunung Inas yang dikatakan pecah sehingga menyebabkan kejadian kepala air serta banjir lumpur yang mengalir ke Sungai Lata Celak, Kampung Iboi.

Kolam tersebut dipercayai dibina syarikat yang terbabit dalam projek tanaman durian Musang King sejak 2018 bagi menyiram antara 4,000 ke 5,000 batang pokok durian di kawasan berkenaan.

Dalam masa sama, Muhammad Sanusi berkata, pihaknya tidak mahu terjerumus dalam 'blame game' yang dimainkan sesetengah pihak khususnya dalam perkara-perkara membabitkan tragedi atau bencana alam yang berlaku.

Tindakan berkenaan termasuk yang dilakukan pemimpin-pemimpin tertentu, disifatkan beliau, sebagai satu perkara yang amat tidak wajar untuk dicontohi.

"Waktu ini bukan saya nak cari salah siapa, saya pun tidak berhasrat untuk menggalakkan kita semua rakyat (terjerumus dalam) ‘blame game’.

"Ini adalah satu tragedi, (jika) kita main 'blame game' yang kena blame itu (akan) cari jalan untuk lepaskan diri. Saya juga (ada lihat) ahli politik (tertentu) yang 'bijaksana', awal-awal lagi dia sudah kelepiak (cabut lari), (berlakon) menitik dua tiga air mata dia pergi (dan) selamatlah (daripada blame game).

"Oleh sebab itu, orang lain (yang kena) tanggung pula… saya kata jika jadi pemimpin atau kerajaan kalau main ‘blame game’, saya tak rasa masyarakat kita tidak akan ke mana, masing-masing saling salah menyalah, tidak bagus," tegas Menteri Besar itu lagi.