Pelbagai jenis pekerjaan boleh dilakukan bagi menjemput rezeki ketika musim banjir, termasuklah menyediakan perkhidmatan pengangkutan kepada mangsa banjir.

Wan Mohd Faizal Wan Ibrahim, 32 tahun, mengunakan sebuah bot gentian kaca miliknya untuk membawa penduduk kampung yang terputus hubungan akibat banjir meneruskan rutin harian mereka.

Bot yang pada awalnya digunakan untuk memudahkan pergerakannya ketika banjir besar pada 2013 itu kemudiannya bertukar menjadi sumber rezeki berikutan permintaan mangsa banjir.

“Saya juga berdepan kesukaran untuk bergerak mencari makanan waktu itu (banjir 2013), sehingga ada yang terputus bekalan makanan.

“Kemudian saya terfikir, bot berkenaan boleh memudahkan orang ramai meneruskan kehidupan harian mereka serta mendapatkan barangan keperluan ketika musim banjir,” katanya.

Tambang yang dikenakan ialah RM5 seorang bagi perjalanan sehala atau untuk perjalanan kira-kira satu kilometer.

Wan Mohd Faizal yang mempunyai seorang pembantu tidak mengabaikan aspek keselamatan dengan menyediakan jaket keselamatan dan menjadikan pemakaiannya sebagai kewajipan.

Tambahnya, secara purata, 50 penumpang menggunakan perkhidmatan yang bermula seawal jam 8 pagi hingga lewat petang itu.

Sementara itu, penduduk yang menggunakan bot itu berkata, mereka bersyukur ada pihak yang menawarkan perhidmatan sedemikian dan berharap ia dapat diteruskan setiap kali musim banjir.

“Dengan adanya perkhidmatan bot ini, kami dapat bergerak melalui kawasan yang dinaiki air terutama mereka yang mahu ke bandar Kuantan,” kata Naim Abdullah Zakaria.