Insiden banjir kilat yang melanda Cameron Highlands baru-baru ini bukan disebabkan oleh aktiviti penerokaan baharu tanah, demikian menurut Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Sebaliknya, ia disebabkan oleh kesan penerokaan lama yang menyebabkan struktur tanah longgar sehingga terhakis apabila berlaku hujan lebat Ahad lalu.

"Banjir lumpur yang berlaku ini tidak ada kena mengena dengan aktiviti pembalakan semasa. Kita melihat tidak ada penerokaan atau penanaman baharu yang berlaku di kawasan berkenaan," kata Wan Junaidi.

Menurutnya lagi, situasi taburan hujan yang didakwa paling banyak dalam tempoh 10 tahun itu memburukkan lagi keadaan.

"Keadaan ini berlaku akibat aktiviti penanaman pada 2014 menyebabkan tanah dari tepian bukit menjadi lembut (akibat hujan) masuk ke dalam sungai."

"Tetapi pada asasnya, hujan turun 93 milimeter pada ketika itu, selama tiga jam, ia tidak pernah mencapai tahap itu dalam tempoh 10 tahun. Jadi apabila berlaku hujan lebat sebegitu, sungai tidak lagi mampu menampung air yang banyak, lalu melimpah."

BACA: Palani, kenapa tak buat apa-apa semasa jadi menteri - Wan Junaidi

Beliau juga tidak menolak bahawa kejadian sama boleh berlaku ekoran keadaan sungai yang tidak dapat menampung jumlah hujan yang banyak.

"Sekiranya berlaku lagi keadaan sama, kejadian ini boleh berulang kerana kapasiti sungai tidak cukup," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri majlis makan tengah hari tahunan Dewan Perlombongan Malaysia di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Jabatan Alam Sekitar telah diarahkan untuk mengkaji jalan penyelesaian bagi menangani masalah berkenaan termasuk rancangan jangka masa pendek bagi mendalamkan sungai.

Selain itu, katanya, lokasi berlaku kejadian banjir terbaharu itu juga jauh daripada kawasan banjir lumpur yang berlaku pada 2013.

"Tempat lama berlaku banjir pada 2014 jauh lagi. Ia berada pada jarak kira-kira 20 kilometer dari kawasan banjir kilat baru-baru ini. Tiada kaitan langsung dengan kejadian terbaharu ini," katanya.

Banjir yang berlaku sekitar pukul 2.30 pagi itu menyebabkan Jambatan di Sungai Ulu Telom di Batu 49, Kuala Terla, Cameron Highlands runtuh.

Ia turut menyebabkan hampir 1,000 penduduk di empat buah perkampungan Orang Asli di Pos Terisu terputus hubungan dengan jalan utama selain mengalami kerosakan harta benda.