Pemaju projek pembangunan Lebuhraya Setiawangsa-Pantai Expressway (SPE DUKE 3) dan South City diarah menaik taraf sistem saliran dan kolam tahanan di tapak lokasi projek tersebut.

Arahan itu dikeluarkan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menerusi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) susulan kejadian banjir kilat di Lebuhraya Persekutuan, Isnin lalu.

"DBKL telah mengeluarkan arahan kepada pihak terlibat untuk melaksanakan perkara-perkara seperti berikut iaitu menaik taraf longkang keliling parameter sedia ada, menyelenggara kolam tahanan sedia ada untuk mengekalkan kapasiti paras air, manambah bilangan perangkap kelodak dan diselenggara dengan baik selain membersih serta menyelenggara sistem sedia ada bagi mengelak banjir," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Hee Loy Sian (PKR-Petaling Jaya Selatan) yang meminta kerajaan menyatakan punca banjir kilat di Lebuhraya Persekutuan berhadapan bangunan Angkasapuri pada petang 30 Oktober lalu.

Jelasnya lagi, hasil siasatan pihaknya mendapati aktiviti pembangunan, halangan kepada sistem perparitan sedia ada dan hujan yang sangat lebat menjadi punca kejadian banjir kilat itu.

"Hasil daripada siasatan yang dijalankan dan kita mengenal pasti bahawa punca kejadian banjir kilat itu adalah kesan daripada aktiviti pembangunan berhampiran, halangan kepada sistem perparitan sedia ada dan hujan yang sangat lebat.

"Hujan lebat yang berlaku ini bersifat sementara yang mana intensiti hujan pada waktu kejadian adalah 1 jam 20 minit dengan kadar hujan 86.55mm. Kadar hujan lebat biasa adalah sekitar 50 ke 60mm. Jalan yang dinaiki air ini adalah di bawah kawal selia Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan pihak konsesi adalah Lebuhraya Sprint," katanya.

Justeru tegas beliau, kementeriannya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan menghentikan projek tersebut jika mendapati pihak pemaju gagal mematuhi arahan yang dikeluarkan.