JERANTUT:Seorang kakitangan Pejabat Hutan Jerantut menjadi korban pertama banjir di Pahang selepas ditemui lemas dibawa arus deras di Kampung Gintong di sini semalam.

Mangsa Zulkarnain Hitam, 58 tahun, yang hanyut ketika berjalan melintasi kawasan banjir berhampiran sungai itu ditemui oleh anaknya selepas kejadian.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam itu seorang anak mangsa, Ukai Iskandar Zulkarnain, 23 tahun, masih hilang selepas dibawa arus deras Sungai Puas di sini.

Ketua Polis Daerah Supt Mazlan Hassan berkata, kejadian itu berlaku ketika mangsa bersama tiga anaknya dalam perjalanan dari rumah mereka di Taman Perdana ke sebuah rumah di Kampong Sokti di sini.

Katanya, apabila sampai kira-kira dua kilometer dari rumah kampung mereka, mangsa  bersama tiga orang anaknya meletakkan kenderaan di Kampung Gintong dan berjalan kaki susulan jalan ditenggelami air banjir.

"Apabila sampai di lokasi kejadian mangsa tiba-tiba hanyut dibawa arus air sebelum dua orang anak mangsa berjaya mencari mangsa yang lemas.

"Tidak lama kemudian mangsa lemas dan dua orang anak mangsa berjaya dibawa naik oleh orang kampung, manakala mangsa yang hanyut gagal ditemukan," katanya di sini, hari ini.

Menurut Mazlan, anak mangsa yang masih belum ditemui, Ukai Iskandar merupakan pelajar Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Katanya, operasi mencari dan menyelamat yang ditangguhkan pada pukul 3.30 pagi semalam diteruskan lagi pada pukul 8 pagi ini.

Dalam pada itu, Mazlan menasihatkan orang ramai berhati-hati dalam keadaan banjir dan merancang perjalanan dari semasa ke semasa.

"Orang ramai diminta berwaspada dengan keadaan banjir bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku seperti pokok tumbang. tanah runtuh dan kenaikan paras air di Sungai Pahang," ujarnya.



Banjir di Pahang ragut nyawa pertama