Orang ramai dinasihatkan agar membasmi tempat pembiakan nyamuk Aedes di kediaman masing-masing sebelum pulang ke kampung pada musim perayaan ini kerana dikhuatiri jumlah nyamuk itu meningkat sekiranya tidak dibasmi dari awal.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebelum pulang berhari raya, sebaik-baiknya gotong-royong di peringkat komuniti dan persekitaran perumahan perlu diadakan selain pembersihan dalam rumah itu sendiri.

"Bila kembali dari kampung nanti tempat pembiakan nyamuk dah banyak, jadi mungkin akan meningkat kes denggi nanti," katanya pada mesyuarat denggi bersama pengamal media di sini pada Isnin.

Sementara itu Dr Noor Hisham berkata Kempen Perangi Denggi Habis-Habisan yang bermula minggu lepas dijangka akan mula menampakkan hasil dalam tempoh dua hingga tiga minggu lagi dalam bentuk penurunan kes denggi.

Beliau berkata setakat ini kesannya belum kelihatan, dan penglibatan orang ramai dalam kempen itu masih kurang.

"Bagaimanapun kami dah arahkan staf dari negeri-negeri yang kurang kes denggi untuk ke Selangor dan Wilayah Persekutuan, dan mereka dah mula menjalankan tindakan bersama untuk membersihkan kawasan, mengaktifkan komuniti, tindakan gotong-royong dan aktiviti-aktiviti lain," katanya.

Dr Noor Hisham berkata sehingga kini terdapat 2,670 Projek Komunikasi Untuk Tingkah Laku (COMBI) berkenaan denggi yang melibatkan 53,800 sukarelawan di seluruh negara, dan ia lebih banyak terdapat di kawasan luar bandar.

Beliau berkata kurangnya aktiviti kerjasama dalam komuniti di bandar turut menyumbang kepada peningkatan kes denggi di kawasan itu.

Untuk sebarang aduan atau maklumat, orang ramai boleh menghubungi Bilik Gerakan Denggi Kebangsaan di talian 03-8881 0200 setiap hari dari jam 8 pagi hingga 5 petang, atau di laman Facebook CPRC Kementerian Kesihatan Malaysia, katanya.