AYER KEROH: Bekas Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Melaka didenda RM3,000 oleh Mahkamah Sesyen Ayer Keroh hari ini atas pertuduhan menerima suapan RM400 untuk kegunaan jabatan empat tahun lalu.
 
Tertuduh, Mohamad Yusof Kameh, 55, dijatuhi hukuman itu selepas membuat pengakuan bersalah atas satu pertuduhan pilihan di hadapan hakim Elesabet Paya Wan.
 
Mengikut pertuduhan kedua, tertuduh yang ketika kejadian merupakan Pengarah AADK Melaka telah menerima untuk dirinya RM400 tanpa balasan daripada seorang individu yang diketahui mempunyai hubungan kerja-kerja rasmi dengannya.
 

Kesalahan itu dilakukan di pejabat AADK Melaka di aras 2, Kompleks Kementerian Dalam Negeri (KDN) Ayer Keroh, dalam daerah Melaka Tengah pada 22 Jun 2018 lalu.
 
Justeru, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
 
Berdasarkan fakta kes, tertuduh telah meminta individu berkenaan hadir ke pejabatnya pada Mac 2018 untuk membincangkan kerja-kerja membekal dan mencetak beg kertas agensi itu.
 
Tertuduh kemudian telah mengarahkan lelaki itu supaya menaikkan sebut harga daripada RM4,230 kepada RM4,630 yang mana perbezaan tambahan RM400 itu adalah bahagian tertuduh untuk kegunaan AADK Melaka.
 
Terdahulu, prosiding pendakwaan yang dikendalikan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Nur Syakila Yaacob memohon hukuman setimpal dikenakan mengambil kira jawatan tinggi tertuduh dan kesalahan serius dilakukan selain kepentingan awam dalam kes terbabit.
 
Tertuduh yang diwakili peguam Datuk Naran Singh bagaimanapun merayu anak guamnya diberikan hukuman denda yang rendah iaitu RM2,000 dan tidak dipenjara kerana telah menyesal dan insaf.
 
Tertuduh juga katanya, telah memberi perkhidmatan yang cemerlang selama 30 tahun bersama AADK sejak 1992 dan kesal dengan kejadian pertama kali itu berlaku ketika di tahun akhir persaraan.
 
Selepas mendengar hujahan kedua-dua pihak, mahkamah kemudian menjatuhkan hukuman denda RM3,000 atau enam bulan penjara jika gagal bayar.