KUALA LUMPUR:Penghuni dan ahli Majlis Penempatan Sungai Buloh (MPSB) di Pusat Kawalan Kusta Negara (PKKN) dekat sini mencadangkan, agar Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk membina penghadang dan kemudahan keselamatan yang sesuai, jika mereka bercadang membuka pusat kuarantin COVID-19 di situ.

Presiden MPSB Tan Heng berkata, majoriti penghuni yang tinggal di kawasan tersebut adalah warga emas yang merupakan bekas pesakit kusta di pusat itu, dan berisiko tinggi untuk dijangkiti virus COVID-19.

"Kami pada dasarnya mereka (KKM) boleh membuka pusat kuarantin di sini, tetapi hanya jika permintaan kami dipenuhi. Di mana penghuni dan pesakit kusta di dalam wad ditempatkan jauh dengan selamat, pagar berduri mesti diletakkan di kawasan kuarantin dan dengan pengawal," katanya di sini hari ini.

Timbalan Setiausaha MPSB Tan Nee berkata, majlis itu telah menghantar surat kepada KKM kira-kira sebulan lepas dengan senarai permintaan untuk mereka bina di pusat kuarantin tersebut.

Menurut majlis itu, hari ini dijangka kakitangan daripada KKM akan datang dan mengubah sebahagian bagunan itu kepada pusat kuarantin.

Pusat Kawalan Kusta Negara menempatkan sehingga 120 penghuni di bawah MPSB dan kebanyakan mereka pada usia lanjut, di mana virus seperti COVID-19 boleh menyebabkan kematian jika mereka dijangkiti.

-- BERNAMA