KUALA LUMPUR:Kerajaan digesa untuk belajar amalan terbaik atau 'best practice' dari negara-negara lain yang dilihat lebih berjaya mengawal penularan pandemik COVID-19, dan pada masa sama memastikan ekonomi tetap berjalan.

Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad (PH-Kuala Selangor) berkata, kemajuan pesat dari segi sistem kesihatan awam termasuk kemajuan dalam ujian virus SARS CoV-2 sebelum tampil vaksin, perlu dieksploitasi dengan sebaiknya.

Menurut beliau, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di hampir seluruh negara menimbulkan kesangsian kerana dibuat seolah-olah tidak berdasarkan data dan bukti yang relevan.

“Saya sebutkan di sini mustahak untuk kerajaan mengambil perhitungan ini, di mana kritikan daripada Akademi Perubatan Malaysia (APM) dan juga Gabungan Kesihatan Malaysia (MHC) termasuk pandangan pakar-pakar penyakit berjangkit dan kesihatan awam - yang menyelar dan mengkritik pelaksanaan ini.

“Di mana sainsnya? Di mana datanya? Dan di mana hujahnya untuk kenakan PKP Bersyarat ini? Dengan kata lain kita sedia maklum PKPB, memberi kesan paling buruk bukan saja kepada ekonomi, bukan saja kepada rakyat yang kehilangan pekerjaan, perusahaan yang tutup, terhadap pendidikan pelajar dan kanak-kanak.

“Yang menanggung tekanan kesihatan mental, kerukunan rumah tangga, keganasan domestik dan sebagainya. Malah 32,000 syarikat perusahaan kecil dan sederhana sudah gulung tikar,” kata bekas Menteri Kesihatan itu ketika membahaskan Rang Undang-undang Pembekalan (Belanjawan) 2021, di Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pada itu, Dr Dzulkefly berkata, kerajaan perlu mengadakan lebih banyak konsultansi terbuka, wacana dan dialog dengan pihak-pihak yang lain, terutamanya dalam menangani pengurusan COVID-19.

Ujarnya lagi, selaku Pengerusi Jawatankuasa Khas COVID-19 Selangor (STFC) beliau amat mengharapkan agar Kerajaan mengambil pendekatan perkongsian data supaya langkah yang diambil lebih menyeluruh.

“Saya rumuskan, amat malang andainya kita tidak izinkan pihak lain untuk bersama-sama memberi pandangan. Tidak ada monopoli dalam hal ini. Kerajaan perlu beri ruang, termasuk data-sharing yang kami di Selangor (STFC) kecapi satu masa dulu, dan akibatnya dilihat berjaya mengawal COVID-19 di Selangor.

“Jangan sampai rakyat lihat, dalam hal kesihatan pun mahu dipolitikkan. Saya minta Menteri Kesihatan mesti bertegas menangani kementeriannya dan kerajaan Perikatan Nasional supaya tidak kenakan cara drastik dan keterlaluan dalam mengenakan apa jua cara PKP atau 'lockdown',” tegasnya lagi.

Dr Dzulkefly turut mengkritik cara Menteri Kewangan menyusun perbelanjaan khusus untuk Kementerian Kesihatan melalui Belanjawan 2021.

“Menteri Kewangan kata peruntukan yang hilang sebenarnya diletakkan dalam program khusus di bawah butiran tertentu. Tetapi tidak begitu juga nampaknya. Kalau tidak silap perhatian saya, setelah kita jumlahkan perubatan awam, kita dapati masih lagi defisitnya ialah RM4.269 bilion.

“Kalau tolak program khusus itu, ia masih lagi defisit dan lompang sebanyak RM1.397 bilion. Mungkin saya silap.
Lalu di manakah dakwaan bahawa bajet ini untuk perkukuh dan perteguhkan primary care, public health dan juga hospital,” katanya lagi.

Jelasnya, Belanjawan 2021 sangat mengecewakan, kerana tidak benar-benar mengambil peluang untuk menukar perbelanjaan kesihatan, yang selama ini dilihat tidak menepati atau sejajar dengan status kita sebagai negara berpendapatan menengah atas atau 'upper-middle income'