KUALA LUMPUR:Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan di Parlimen esok bakal mempamerkan tahap keupayaan tinggi Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dalam mengurus negara khususnya di saat sukar ketika ini.

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa berkata sudah tentu belanjawan itu bukan sahaja bersifat inklusif, malah lebih besar dan komprehensif.

Sehubungan itu, beliau yakin belanjawan prihatin itu akan disokong oleh semua wakil rakyat.

"Esok Kerajaan PN akan bentangkan belanjawan yang pertama (dan) belanjawan ini akan bersifat inklusif.

"(Belanjawan) lebih besar dan lebih komprehensif ini mempamer tahap keupayaan tinggi kerajaan PN mengurus negara di saat paling sukar ini.


"Kita yakin belanjawan yang prihatin ini disokong oleh semua, Insya-Allah," katanya dalam satu ciapan di akaun Twitternya di sini pada Khamis.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Rabu berkata, belanjawan yang akan dibentang esok bersifat mengembang bagi memastikan kemakmuran rakyat, kelangsungan perniagaan dan daya tahan ekonomi dalam waktu yang mencabar ini, kata perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

BACA SEMUA BERHUBUNG BELANJAWAN 2021

Fokus pertama kerajaan dalam Belanjawan 2021 ialah memerangi COVID-19, daripada perspektif kesihatan dan sehubungan itu, sejumlah besar dana akan disalurkan untuk tujuan menangani pandemik dan memberikan sokongan yang diperlukan kepada petugas barisan hadapan terutamanya dalam bentuk infrastruktur.