ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 15 September 2022.

1. Tun Samy Vellu meninggal dunia

Bekas Presiden MIC Tun S Samy Vellu meninggal dunia pada usia 86 tahun di kediamannya di Jalan Ipoh, di sini, kira-kira jam 8 pagi ini.

2. Ratu Elizabeth II mangkat: Sultan Selangor berkenan bendera Negeri Selangor dikibar separuh tiang

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan agar bendera Negeri Selangor dikibarkan separuh tiang bermula Sabtu hingga Isnin ini.

3. Pinjaman PTPTN kepada golongan M40 M1 dinaikkan 100 peratus - PM

Kerajaan juga bersetuju untuk menyediakan kemudahan pinjaman komputer riba kepada peminjam PTPTN golongan M40.

4. Shafee dakwa RM9.5 juta adalah pinjaman untuk tutup jejak jenayah - Pendakwaan

Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu dakwaan peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bahawa wang RM9.5 juta yang diterimanya daripada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak merupakan pinjaman, adalah semata-mata untuk menutup jejak jenayahnya dan melindungi identiti sebenar wang berkenaan.

5. Pulau Pinang tarik balik darjah kebesaran negeri Najib

Selepas Selangor, Kerajaan negeri Pulau Pinang pula membatalkan darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri Utama yang dikurniakan kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, pada 2009 berkuat kuasa hari ini.

6. Punca wanita diculik dipercayai ada kaitan dengan sindiket pengedaran dadah - Polis

Punca seorang wanita dilarikan empat individu di Kampung Semat Jal, Palekbang di sini pada Selasa lepas dipercayai ada kaitan dengan sindiket pengedaran dadah.

7. Bekas timbalan pengarah DBKL menangis selepas kali kedua bebas tuduhan rasuah

Bekas Timbalan Pengarah Kanan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Sabudin Mohd Salleh menangis selepas dilepas dan dibebaskan buat kali kedua oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini daripada dua pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM200,000 bagi mengeluarkan permit kerja.

8. Kanak-kanak 6 tahun dakwa dicabul bapa saudara

Seorang lelaki ditahan selepas polis menerima laporan yang mendakwa dia mencabul kanak-kanak perempuan berusia 6 tahun yang juga anak saudaranya.

9. Tol percuma sebulan bagi pengguna Lebuhraya SUKE - Fadillah

Pengguna boleh menggunakan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) Fasa Pertama bermula 12 tengah hari Jumaat.

10. Kerajaan akan kaji semula dasar berkaitan sektor tenaga - PM

Kerajaan akan mengkaji semula semua dasar berkaitan sektor tenaga termasuk manfaat Akses Pihak Ketiga (TPA) terhadap insfrastruktur grid bagi memastikan matlamat negara, iaitu pelepasan gas rumah kaca (GHG) bersih sifar pada tahun 2050 seperti digariskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 tercapai.