ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 18 November 2023.

1. Satu lawan satu di PRK Kemaman

Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kemaman menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) dan Pas.


2. Hujan lebat berterusan tahap buruk dijangka di Terengganu, Kelantan hingga Isnin

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran hujan lebat berterusan tahap buruk dijangka berlaku di Terengganu dan Kelantan hingga Isnin ini (20 Nov).


3. Saya anggap Wahab seperti anak sendiri - Agus 

Bekas Ketua Pengarah Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM), Datuk Dr Mohammad Agus Yusof menyifatkan panggilan video bersama penolong pegawainya, Abdul Wahab Abdul Kadir Jilani, 33, itu sebagai perbualan santai umpama ayah bercakap dengan anaknya.


4Che'gu Bard cabar Abdul Wahab dedah identiti 'Mr H'

Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Che’gu Bard mencabar Penolong pegawai di J-KOM Abdul Wahab Abdul Kadir Jilani supaya mendedahkan identiti 'Mr H'.

5. Qaseh Aulia disahkan meninggal dunia kerana sesak nafas - Ibu 

Hasil bedah siasat ke atas Qaseh Aulia Faizul yang meninggal dunia di sebuah taska di Seksyen 6, Kota Damansara pada Oktober lalu mendapati, bayi berusia dua bulan itu maut akibat sesak nafas.

6. Malaysia raih pelaburan bernilai RM63.02 bilion di Amerika Syarikat - Anwar

Malaysia telah meraih pelaburan sebanyak RM63.02 bilion bagi cadangan pelaburan di Amerika Syarikat (AS) terutamanya daripada syarikat gergasi teknologi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

7. Kes tuberkulosis dalam negara terkawal - Dr Zaliha

Kementerian Kesihatan (KKM) mengesahkan berlaku beberapa kes tuberkulosis atau tibi di Cheras, Kuala Lumpur, namun secara keseluruhan kes jangkitannya dalam negara adalah terkawal, kata menterinya Dr Zaliha Mustafa.

8. Mahkota Miss Globe 2023 milik ratu cantik Malaysia

Miss Globe Malaysia, Manvin Khera dinobat sebagai juara ratu cantik Miss Globe kali ke-20 mengalahkan 52 delegasi negara dunia lain.

9. PDRM akan panggil Mohammad Agus sekali lagi ambil keterangan - KPN

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memanggil sekali lagi bekas Ketua Pengarah Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) Datuk Mohammad Agus Yusoff untuk dirakam keterangan, susulan video perbualan miripnya dengan seorang kakitangan J-KOM yang tular sejak petang semalam, telah disunting oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

10. Isu GEG: AGC dakwa telah beri pandangan undang-undang secara konsisten sejak 2022

Jabatan Peguam Negara (AGC) telah memberi pandangan secara konsisten sejak 2022 bahawa peruntukan berkaitan generasi penamat atau GEG dalam Rang Undang-Undang Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam boleh dicabar di mahkamah.