ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 30 Januari 2024.


1. Lambaian selamat tinggal penuh istiadat buat Yang di-Pertuan Agong ke-16

Seri Paduka berdua meninggalkan Dataran Parlimen pada 9.20 pagi untuk berangkat ke Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang.



2. Peperiksaan SPM 2023 berjalan lancar di seluruh negara

Peperiksaan SPM melibatkan 395,870 calon di 3,340 pusat peperiksaan di seluruh negara.


3. “Selamat tinggal Istana Negara” - Tengku Puteri Iman

Puteri Yang di-Pertuan Agong, Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Iman Afzan berkongsi hantaran hari terakhir keluarga diraja itu di Istana Negara.


4. CPI: Malaysia di tangga 57, skor naik tiga mata

Skor Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia 2023 naik tiga mata kepada 50 mata, berbanding 47 mata pada 2022.


5. Anggota polis trafik tular minta wang direman tiga hari

Tiga anggota polis trafik direman tiga hari bermula hari ini bagi membantu siasatan berhubung perbuatan meminta wang daripada pasangan pelancong warga United Kingdom (UK) untuk menyelesaikan saman trafik di Jalan Simpang Pulai - Cameron Highlands, baru-baru ini.


6. Pengampunan Najib: Hati-hati berita palsu sedang menular, tunggu kenyataan rasmi

Mesyuarat Lembaga Pengampunan telah berlangsung di Istana Negara pada Isnin, namun semua pihak disaran untuk menunggu kenyataan rasmi daripada Lembaga tersebut, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Datuk Dr Zaliha Mustafa.


7. Istiadat keberangkatan balik yang tidak dapat dilupakan - Agong

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyifatkan Istiadat Keberangkatan Balik Seri Paduka ke Pahang selepas tamat tempoh sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-16 hari ini sebagai peristiwa yang tidak dapat dilupakan.


8.  SPRM komited capai sasaran tangga ke-25 CPI menjelang 2033

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) komited untuk meletakkan Malaysia pada kedudukan ke-25 dalam pengukuran Indeks Persepsi Rasuah (CPI) menjelang 2033.


9. Skim pencen wakil rakyat: DAP bersama kerajaan - Loke

DAP tetap bersama-sama kerajaan dalam membuat perubahan membabitkan isu skim pencen wakil rakyat, kata Setiausaha Agung parti itu Anthony Loke.


10. Bidaan siri GOLD sempena jubli emas Hari Wilayah Persekutuan dibuka 1 Feb - Loke

Bidaan bagi Nombor Pendaftaran Istimewa (NPI) siri GOLD sempena sambutan jubli emas Hari Wilayah Persekutuan ke-50 dilaksanakan pada 1 Feb hingga 5 Feb ini.