ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 17 Mac 2024.


1. Lepas kelar anak, isteri kirim gambar kepada suami melalui WhatsApp

Seorang ibu kandung tergamak mengelar mati bayinya yang berusia setahun enam bulan dalam satu kejadian di kawasan perumahan, di sini, semalam.



2. Siti Dhia Batrisyia ditemui selamat - Ibu

Kanak-kanak yang dilaporkan hilang sejak Selasa lepas Siti Dhia Batrisyia Mohd Chairil Anuar, 12, ditemui selamat ketika berjalan berseorangan di kawasan lot kedai di Sri Rampai di sini, pada 2.28 pagi tadi.


3. Tahniah Malaysia! Aaron-Wooi Yik mara ke final All England

Aaron Chia-Soh Wooi Yik hanya selangkah lagi untuk menamatkan penantian 17 tahun kejuaraan bagi kategori beregu lelaki di Kejohanan Badminton All England 2024 selepas mengesahkan slot ke final, awal pagi waktu Malaysia, hari ini.


4. Kerajaan akan umum pendekatan baharu manfaat warga Felda

Kerajaan bakal mengumumkan beberapa pendekatan baharu yang akan memberi manfaat kepada warga Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) minggu depan, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.


5. Tiada usaha hidupkan kembali ajaran Ayah Pin - Polis

Polis Terengganu setakat ini tidak mengesan sebarang petunjuk atau usaha untuk menghidupkan semula ajaran Ayah Pin yang difatwakan sesat pada 1997 itu.


6. SPRM sita 8 kenderaan mewah sindiket penyeludupan arak, rokok

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyita lapan kenderaan mewah dianggarkan bernilai hampir RM6 juta milik suspek yang dipercayai terbabit sindiket penyeludupan tembakau, arak dan rokok.


7. Kanak-kanak maut dikelar: Ibu direman tujuh hari

Ibu kandung yang didakwa mengelar anaknya berusia setahun enam bulan direman tujuh hari bermula Ahad.



8. Pertemuan PM Anwar, CEO Microsoft pada tarikh baharu

Pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pengerusi merangkap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Microsoft Satya Nadella, telah dijadual semula pada tarikh baharu.


9. Penyampai berita disiasat dakwa polis sombong, kasar

Polis menafikan dakwaan seorang penyampai berita yang menyifatkan tindakan anggota polis sebagai kasar, sombong dan tidak profesional semasa menjalankan pemeriksaan di kawasan perumahan USJ 9, Subang Jaya pada Rabu lalu.


10. Isu sekolah padat: Sewa bangunan baharu antara tiga cadangan - Aiman Athirah

Menyewa bangunan baharu untuk dijadikan kelas sementara antara tiga cadangan dikemukakan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Sepang bagi menangani isu kepadatan murid di Sekolah Kebangsaan (SK) Cyberjaya.