Peniaga yang terjejas akibat pembatalan bazar Ramadan di Selangor bagi mengekang penularan COVID-19 dinasihatkan mengambil langkah proaktif dalam memastikan mereka masih boleh 'mencari makan' sepanjang tempoh berkenaan.

Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Usahawan Mikro Sdn Bhd Abd Azharee Abdul Wahid berkata di kala negara sedang menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), berniaga secara dalam talian di kawasan kejiranan merupakan kaedah yang paling sesuai.

Melalui kaedah itu, peniaga dapat memastikan bahawa barangan, terutama makanan untuk juadah berbuka, yang dipesan oleh pelanggan sampai dengan cepat.

"Masa PKP ini, cuba fokuskan pelanggan kita daripada kalangan mereka yang tinggal berhampiran dengan kita, jika kita duduk di flat atau pangsapuri, pasarkan ia dalam kalangan penduduk flat atau pangsapuri itu, jika kawasan taman perumahan, pasarkan kepada penduduk taman itu.

"Perkara ini penting kerana semasa tempoh perintah ini, kita tidak boleh bergerak jauh dan jika usahawan ini menumpukan untuk memasarkan barangan jualan mereka di kawasan kejiranan sendiri, saya percaya mereka boleh mendapat keuntungan," katanya.

Abd Azharee berkata demikian semasa menjadi seorang daripada panel program temu bual Santai Ahad anjuran Institut Darul Ehsan yang disiarkan secara langsung di laman sosial.

Turut menjadi panel dalam program berkenaan Senator Dr Yaakob Sapari.

Sementara itu, Yaakob menyarankan agar kerajaan negeri menambah peruntukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi membolehkan mereka membantu petani yang terjejas akibat PKP.

Beliau berkata ADUN boleh menggunakan peruntukan tambahan itu bagi membeli hasil pertanian yang berdepan masalah untuk dipasarkan.

"ADUN boleh membeli hasil pertanian ini secara pukal dan kemudian menyalurkannya kepada orang ramai yang memerlukan di kawasan mereka, dengan cara ini petani akan mendapat pulangan daripada hasil tanaman mereka dan orang yang kurang berkemampuan dapat menikmati hasil tanaman seperti buah-buahan serta sayur-sayuran segar," katanya.

Yaakob berkata dengan cara itu juga, petani dapat meneruskan kerja bertani mereka bagi memastikan sumber makanan negara tidak terputus.

-- BERNAMA