Sebanyak 3.5 juta buku dan majalah pelbagai genre disajikan oleh Pesta Buku Terbesar Big Bad Wolf 2014 untuk peminat buku di ibu kota.

Anjuran kali kelima oleh syarikat tempatan, Book X-cess Sdn Bhd tahun ini turut menyasarkan sejuta pengunjung. Apa yang lebih menariknya, ia berlangsung 278 jam tanpa henti sepanjang 12hari.

Selain jualan buku, terdapat juga jualan seperti, cenderahati, gerai makanan dan minuman dan permainan untuk kanak-kanak.

Bagi pengasasnya, Andrew Yap, penganjuran kali kelima diteruskan kerana sambutan yang memberangsangkan. Ia juga katanya sebagai salah satu tanggungjawab sosial yang menggalakkan budaya membaca kalangan masyarakat.

"Anjuran Big Bad Wolf telah masuk siri ke tujuh ini memang banyak beri cabaran. Ia diteruskan kerana sambutan yang hebat dari masyarakat," katanya kepada Astro Awani.

Beliau turut berharap sasaran sejuta pengunjung tahun ini dapat dicapai dan buku 3.5 juta dapat dihabiskan sepanjang pameran.

Bertempat di Pusat Pameran Dan Persidangan Antrabangsa Mines,MIECC Seri Kembangan, buku dan majalah dijual dengan tawaran diskaun hebat dari 75 peratus hingga 95 peratus. BBW 2014 berlangsung dari 5 Disember sehingga 16 Disember ini.

Tinjauan Astro Awani mendapati pameran Big Bad Wolf 2014 di Seri Kembangan mendapat sambutan menggalakan di kalangan peminat-peminat buku di negara ini. Pada hari pertama sahaja lebih 20,000 pengunjung hadir ke pameran tersebut.

Sementara itu, pengunjung yang ditemui berharap pesta sebegini dapat diadakan dengan lebih kerap. Ini kerana selain daripada menikmati harga yang rendah dan murah, ia secara tidak langsung dapat memupuk semangat membaca kalangan masyarakat.

Malah ada yang sanggup datang dari luar Kuala Lumpur kerana tertarik untuk mendapatkan tawaran potongan harga yang menarik.

"Bagus pameran sebegini dan perlu lebih kerap diadakan. Kita boleh beli untuk anak-anak dan bagi mereka bahan bacaan yang sesuai dan yang penting kami mampu beli," kata Salmi Muhyiddin kepada wartawan Astro Awani.

Pesta buku terbesar dunia itu mendapat sambutan rakyat malaysia daripada pelbagai bangsa dan lapisan umur termasuk pelancong asing.