KUALA LUMPUR : Detik yang pastinya ditunggu-tunggu rakyat Malaysia dan mungkin juga pengembara dari luar negara, iaitu sempadan negara akan dibuka bermula jam 12 tengah malam ini.

Keputusan dibuat kerajaan itu selepas mengambil kira panduan sains dan fakta COVID-19, membandingkan keperluan pembukaan sempadan di negara lain serta demi memberikan keselesaan kepada pengembara.

Selaras dengan berita gembira itu, Astro AWANI akan membuka tirai detik bersejarah itu dengan perkembangan terkini dari bilik berita sehingga ke lokasi bermulanya rentas sempadan negara.

Seawal jam 12 tengah malam ini (1 April), di selatan tanah air, wartawan Astro AWANI di Johor Bahru akan berlintas langsung dari Tambak Johor sempena pembukaan sempadan negara.


SEMUA MENGENAI PEMBUKAAN SEMPADAN NEGARA DI SINI

Buletin Khas AWANI Pagi pula akan membawakan perkembangan terkini terus ke lokasi tumpuan iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, Selangor. Hos Astro AWANI Afiezy Azaman dan Hafizi Rosli akan memberikan naratif terkini dan komprehensif acara ketibaan pesawat Etihad EY0418 dari Abu Dhabi ke KLIA.

Buletin AWANI 7.45 malam juga akan bersiaran secara langsung dari KLIA dengan lebih banyak kupasan terkini dan visual menarik pengembara tempatan pulang dan pelancong antarabangsa tiba ke tanah air selepas pintu negara dibuka dengan rasmi.

Pengarah Urusan Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB), Datuk Iskandar Mizal Mahmood juga akan bersama kami dalam Agenda AWANI jam 9 malam Jumaat.

Dalam masa sama, liputan bagi sambutan dan tinjauan akan turut dilakukan di sempadan-sempadan negara di Kedah dan Kelantan.

Astro AWANI juga akan menyambut acara bersejarah ini dengan menggunakan tanda pagar #BukaSempadan, #MalaysiaBangkit dan #MalaysiaSihat di platform media sosial kami. (Jika anda berminat untuk berkongsi saat-saat gembira tatkala kembali ke pangkuan keluarga dan rakan-taulan tersayang,, jangan lupa gunakan tanda pagar ini.)

Selain pembukaan sempadan negara, bermula 1 April juga, solat berjemaah, solat Jumaat dan solat sunat tarawih tanpa penjarakan fizikal di semua masjid serta surau, juga berkuat kuasa selaras Fasa Peralihan ke Endemik.

Astro AWANI akan turut membawakan perkembangan dan kelancaran umat Islam menunaikan solat Jumaat terus dari lokasi seperti di ibu negara, Sarawak, Johor dan Terengganu.