CHINA telah memberikan vaksin percubaan melawan jangkitan COVID-19 kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un dan keluarganya, lapor penganalisis Amerika Syarikat (AS) pada Selasa.

Menurut pakar Korea Utara di Pusat Pemikir Kepentingan Negara di Washington DC, Harry Kazianis, keluarga Pemimpin Agung serta beberapa pegawai kanan telah disuntik vaksin berkenaan.

“Kim Jong Un dan beberapa pegawai tertinggi melibatkan keluarga Kim dan rantaian pemimpin telah disuntik vaksin melawan COVID-19 sejak dua hingga tiga minggu yang lalu, semua kerana calon vaksin yang dihasilkan kerajaan China,” kata Kazianis, lapor Reuters.

Bagaimanapun, firma biotek yang mana atau keberkesanan dan keselamatan vaksin masih tidak jelas.

Syarikat China yang dilapor sedang mengusahakan penghasilan vaksin COVID-19 setakat ini termasuk Sinovac Biotech Ltd, CanSinoBio, dan Kumpulan Farmaseutikal Negara (Sinopharm) iaitu syarikat Beijing yang tidak disenaraikan, menurut saintis AS Peter J. Hotez.

Dakwa Sinopharm, vaksin mereka itu sudah digunakan oleh hampir satu juta rakyat Repulik itu, walaupun kesemua firma itu tidak mendedahkan hasil ujian klinikal fasa ketiga seperti mana yang diumumkan firma-firma biotek lain termasuk firma AS dan Jerman Pfizer dan BioNTech serta Moderna, firma United Kingdom (UK), Moderna, dan Rusia Sputnik V.

Korea Utara sehingga kini tidak melaporkan kes positif COVID-19 di dalam negara, namun menurut Perkhidmatan Perisikan Negara Korea Selatan, negara itu tidak mungkin terhalang daripada penularan virus oleh kerana berlakunya aktiviti perdagangan di antara Korea Utara dan China, sumber permulaan penularan pandemik Jan lalu.