Hari ini merupakan hari yang bersejarah bagi ramai murid Tahun Satu di beberapa sekolah selepas sesi pendaftaran dan orientasi diadakan sebagai persediaan buat mereka.

Di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 11 (2), sebahagian guru dan kakitangan mengenakan kostum khas sebagai menyambut kehadiran murid baharu mereka.

"Ini merupakan jumlah pelajar tahun satu paling ramai di sekolah ini membabitkan 360 pelajar.

"Bagi saya, cuti sekolah mereka lama, semestinya mereka banyak menonton televisyen, jadi saya hendak kembalikan mereka ke sekolah tanpa rasa takut.

"Kami kenakan kostum begini supaya mereka seronok datang sekolah dan seronok untuk belajar," kata Guru Besar yang mengenakan pakaian seperti watak Minerva McGonagall dalam filem Harry Potter.


Ternyata, sambutan yang diterima amat menggalakkan apabila lebih 600 ibubapa mengiringi kehadiran anak mereka ke sekolah.

Bagi anak-anak ini, perubahan dunia yang berlaku amat mengujakan.

"Saya seronok untuk main dengan kawan, jumpa kawan dan seronok belajar dengan cikgu," kata Nursyamina Nasuha Mohd Shafie yang merupakan anak sulung daripada tiga adik beradik.

Bagi Afza Amir Kusairi pula, kedudukannya sebagai anak ketiga bukan sahaja mengujakan semangatnya untuk ke sekolah, tetapi juga tak sabar untuk meneruskan hari persekolahan sebenar.

Bagi ibubapa, keyakinan yang ditunjukkan anak-anak mereka amat membanggakan memandangkan persediaan rapi dibuat sejak anak-anak ini berada di bangku prasekolah lagi.

"Anak saya nampak yakin hari ini.

"Masa tadika dulu, dia memang didedahkan untuk bergaul dengan orang, jadi bila masuk sekolah, tiada masalah untuknyam," kata Nurqiesya Hana Aminuddin yang menghantar anak sulungnya ke sekolah yang mula dibuka sejak 2008 itu.

Malah, bagi Muhammad Hafizan Ashari, anaknya bangun lebih awal dan keterujaannya dikesan ketika dalam perjalanan ke sekolah.

"Selalunya bila dia (anak Hafizan) duduk dalam kereta dia akan tidur.

"Tapi hari ni, dia duduk tegak saja. Mungkin sebab baju baru, dia tidk mahu bersandar hanya kerana tidak mahu baju berkenaan kedut," katanya sambil tersenyum.

Dalam pada itu, kehadiran Pengaarah Jabatan Pendidikan Putrajaya, Roaini Jaafar yang membuat tinjauan di sekolah berkenaan spontan memberikan maklum balas positif.

"Guru dah mainkan peranan mereka dan kejayaan ini merupakan kerja kuat guru-guru serta sistem pendidikan yang ada," katanya selepas melawat beberapa kelas pelajar tahun 1 serta proses pendaftaran yang membabitkan kesemua 84 guru di sekolah berkenaan.