KUALA LUMPUR:Malaysia merekodkan sebanyak 1,315 jangkitan baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam.

Daripada angka berkenaan, 1,310 merupakan penularan dalam negara manakala lima lagi merupakan kes import.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam kenyataan media pada Sabtu memaklumkan, jumlah kes sembuh baharu adalah sebanyak 1,110 dengan jumlah kumulatif 51,314.

KKM juga merekodkan sebanyak empat kematian di mana kesemuanya adalah di Sabah.

Kes kematian pertama melibatkan seorang lelaki warga tempatan berusia 84 tahun yang meninggal dunia di Hospital Duchess of Kent, manakala kes kedua merupakan seorang lelaki bukan warganegara yang didakwa berumur 130 tahun yang meninggal dunia di Hospital Tuaran.

Kes ketiga pula ialah seorang kanak-kanak perempuan bukan warganegara berusia empat tahun yang meninggal dunia di Hospital Tawau, sementara kes keempat merupakan seorang wanita berusia 60 tahun yang juga bukan warganegara yang meninggal dunia di Hospital Duchess of Kent.

"Negeri Sabah pada hari ini masih melaporkan kes harian tertinggi iaitu sebanyak 476 kes (36.2 peratus), di mana 406 kes (85.3 peratus) daripada kes-kes dikesan di negeri Sabah adalah hasil saringan kluster-kluster dan kontak rapat kes positif COVID-19 yang giat dijalankan di lapangan.

"Ini diikuti oleh negeri Selangor sebanyak 266 kes (20.2 peratus) dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 191 kes (14.5 peratus).

"Sebanyak 112 kes (8.5 peratus) yang dilaporkan pula adalah berkaitan kluster-kluster di Pusat Tahanan
Sementara (PTS) dan penjara yang membabitkan Kluster PTS Sibuga (99 kes), Kluster Tembok (8 kes), Kluster Penjara Reman (2 kes), Kluster Rumah Merah (2 kes), dan Kluster Penjara Kepayan (1 kes)," jelas kenyataan itu.

Menurut kenyataan tersebut, pesakit yang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) ialah seramai 118 orang dengan 43 daripadanya memerlukan bantuan pernafasan.

Dalam pada itu, kenyataan itu turut memaklumkan, sebanyak enam kluster baharu telah dilaporkan dengan keseluruhan 355 kluster sehingga 28 November.

Jumlah kluster yang telah tamat pula adalah sebanyak 175 kluster termasuk dua kluster iaitu Kluster Menara dan Kluster Simera.

"Ini menjadikan jumlah kluster aktif yang dipantau adalah sebanyak 180 kluster. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 44 kluster melaporkan pertambahan kes.

"Kluster-kluster yang melaporkan pertambahan kes baharu tertinggi pada hari ini adalah Kluster Enggor (126 kes), Kluster Teratai (90 kes) dan Kluster Bintang (71 kes).

"Sementara kluster baharu adalah, Kluster PTS Sibuga, Kluster Tapak Bina Jesselton, Kluster Dermaga, Kluster Tempasuk, Kluster UD SS2 dan Kluster Tapak Bina Awan Baru," jelas kenyataan itu lagi.

Ikuti perkembangan terkini COVID-19 di sini