NILAI : Sekumpulan penduduk komuniti Nilai Impian, Nilai, Negeri Sembilan hari ini mengambil inisiatif menganjurkan Program Outreach Vaksin COVID-19, bagi memastikan daerah mereka tidak terus menjadi antara penyumbang terbesar kes baharu di negeri itu.

Hasilnya, 1,500 penduduk yang berdaftar telah berjaya mendapat dos vaksin Pfizer mereka yang pertama, dalam masa 8 jam sepanjang program berjalan.

Inisiatif itu, menurut penganjur program, merupakan kerjasama antara Pejabat Kesihatan Daerah Seremban, Gabungan Persatuan Penduduk Nilai Impian, serta Pengusaha Industri Perkahwinan Melor Garden Wedding.

“Program sebegini bersifat serampang dua mata kerana ia bukan sahaja membantu menjayakan usaha program vaksinasi kebangsaan, malah membantu memberi talian hayat terakhir kepada pengusaha industri perkahwinan setelah hampir dua tahun industri ini lumpuh akibat penularan wabak ini.

“Diharapkan program ini akan terus berjalan lancar pada program pemberian dos kedua nanti dengan kaedah pandu lalu.

“Pihak berwajib juga diharapkan dapat mempertimbangkan untuk menggunakan lebih banyak lagi perkhidmatan dewan perkahwinan sebagai Pusat Pemberian Vaksin (PPV) bagi membantu pengusaha industri perkahwinan terus bernafas,” kata Pengurus Dewan Melor Garden Wedding,  Mohd Hafis Khairullah kepada Astro AWANI.

Turut hadir di program itu ialah Timbalan Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Negeri Sembilan, Dr Mohammad Faid Abd Rashid.

Untuk rekod, Negeri Sembilan hari ini terus menjadi antara negeri tertinggi, dengan 1,280 kes baharu, serta 20 kematian.

Negeri itu juga antara negeri yang mencatatkan kadar kebolehjangkitan tertinggi (R0) iaitu 1.21.

Mengulas lanjut Mohd Hafis berkata, pemberian dos kedua dijangka akan dilaksanakan pada 7 Ogos hadapan, di lokasi yang sama.

Namun, katanya lagi, pihaknya berharap agar proses seterusnya dapat dilaksanakan dengan kaedah pandu lalu bagi mempercepatkan dan memudahkan lagi proses masyarakat mendapatkan vaksin.

“Penerima vaksin di program ini rata-ratanya memberi maklum balas positif dan mengharapkan program sebegini juga diadakan di banyak lokasi yang lain bagi memastikan lebih ramai lagi masyarakat mendapat vaksin di komuniti masing-masing,” katanya lagi.