SIBU: Peningkatan mendadak kes positif COVID-19 di daerah Sibu, Sarawak memaksa perkhidmatan Klinik Pakar di Hospital Sibu ditangguhkan.

Menurut Timbalan Pengarah Hospital Sibu, Dr Rachel Teng, penangguhan itu bagaimanapun tidak menjejaskan perkhidmatan lain.

Menerusi satu kenyataan pada Isnin, antara perkhidmatan yang terus beroperasi adalah Klinik Dog Bite, temu janji ibu mengandung, pesakit kanser dan klinik pakar psikiatrik.

Jelasnya, keputusan tersebut diambil susulan pihak hospital ingin memberi fokus kepada pesakit COVID-19.

"Kebanyakan kakitangan kesihatan Hospital Sibu telah ditugaskan untuk penjagaan pesakit COVID-19 di wad dan pusat kuarantin hospital.

"Untuk itu, pihak klinik pakar memohon kerjasama pesakit yang mempunyai temu janji di klinik pakar Hospital Sibu untuk menghubungi pihak hospital untuk temu janji semula,” katanya.

Bagi mereka yang mempunyai sebarang pertanyaan berkaitan temu janji boleh menghubungi Klinik Pakar Hospital Sibu di talian 084-343333 atau menerusi Whatsapp di nombor 01155201011.

Tambahnya, pihak hospital memohon maaf atas segala kesulitan yang dialami disebabkan penangguhan temu janji klinik pakar.

Pihak hospital juga memohon orang ramai jangan leka dan sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).