KUALA LUMPUR: Hanya 0.003 peratus kadar kebolehjangkitan COVID-19 dalam kalangan petugas barisan hadapan kesihatan yang telah menerima dua dos suntikan vaksin.

Menurut Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin ia mencerminkan keberkesanan vaksin dalam menangani risiko jangkitan, maut dan dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU).

Beliau menjelaskan, sembilan petugas barisan hadapan kesihatan yang didapati positif wabak itu tidak mengalami sebarang gejala teruk atau ringan.

"Jumlah petugas barisan hadapan kesihatan yang telah menerima dua dos vaksin adalah sebanyak 272,019 orang.

"Kita ambil sembilan kes yang telah terima dua dos dan disahkan positif COVID-19, ia menunjukkan 0.003 peratus dari petugas kesihatan yang telah menerima dua dos vaksin disahkan positif COVID-19.

"Dari apa yang saya difahamkan, Dr Adham Baba sahkan, tiada satu pun dari sembilan orang ini mengalami sebarang gejala teruk atau ringan.

"Mereka cuma disahkan positif COVID-19. Maksudnya vaksin berkesan. Hanya 0.003 peratus yang kadar kebolehjangkitan buat masa ini bagi mereka yang telah menerima dua dos suntikan, saya rasa kita boleh katakan vaksin berkesan," katanya dalam sidang media mingguan Badan Bertindak Imunisasi COVID-19.

BACA: 9 petugas kesihatan dijangkiti COVID-19 selepas lengkapkan dos vaksin - KP Kesihatan

[TERKINI] Sidang media berkenaan Perkembangan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan | 19 April 2021


Sebelum ini, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan seramai sembilan petugas kesihatan dikesan dijangkiti COVID-19 setelah menerima dua dos lengkap vaksin.

Dr Noor Hisham berkata mereka dijangkiti selepas dua minggu melengkapkan dua dos suntikan vaksin.

Tambahnya, 31 kes lagi yang juga melibatkan petugas kesihatan dikesan kurang dua minggu selepas mendapat dos kedua vaksin COVID-19.